Home | CD-Besprekingen |C |Coem

- Polle Geusens (gitaren, zang, orgel, samples, drums, soundscapes, plug)
- Stoffel Hias (bas, gitaren, orgel, backings)

Productie : Polle Geusens, Jo Wetzels
Opgenomen in Gelatinefabriek, Hasselt

Artwork : Marleen Thoelen

Mijn Mening:

Ten tijde van de vorige plaat liet het Limburgse Coem nog fijntjes weten dat hun naam - toen nog met puntjes als C.O.E.M. - een afkorting was van "Coin Operated Entertainment Machine". Ondertussen hebben ze zelf blijkbaar ingezien dat de vergelijking van zo'n plezierautomaat met de eigen muziek ongeveer slaat als een tang op een varken, en is het gewoon Coem zonder meer, en zonder puntjes geworden.
Anders dan het muntjes-principe van "u vraagt, wij draaien", maakt Coem immers redelijk eigenzinnige, nu eens brutale - dan weer poeslieve muziek, zo ergens tussen het geneuzel van postrock, de pop van Fence en de experimenten van Sonic Youth of Motorpsycho in. Het resultaat is spannende gitaarmuziek, waarbij je op het ene moment verdwaalt in een muur van fuzz en rammelende drums, en het volgende moment alweer in slaap wordt gewiegd met een kinderwijsje, en tussenin ook nog een melodie hebt om je aan vast te houden.
Op hun tweede CD "Bandwi(d)thconsiderations" levert dat nu eens erg geslaagde tracks en redelijk vervelende nummers op. Tot de eerste categorie horen zeker "How I remember" (met zowat de kortste intro ooit), de nieuwe single "Show" (met zo ongeveer de langste intro ooit - of zo lijkt het toch met die minuut of 2 random gitaarnoten), het van een fijn surrealistische tekst voorziene "Small signals of Love" of het hypnotiserende "Ready for Love". Het meest ben ik evenwel te spreken van de instrumentale nummers, die dan ook braafjes "instrumental (for a sci-fi western)" en "instrumental (for my travelling companion)" (een ronduit indrukwekkende lap lawaai) en "Instrumental (for dancing tropical fish)" (het vrolijkste nummer op de CD) heten, want daar heb je geen moment last van het mindere punt van Coem: de zang van Marc Wetzels.
Tot de categorie "yuck" horen zeker de tenenkrullende intro van "O-a-mi-nadia" (dat later wel heerlijk openbloeit en op die plaats als het genoemde "instrumental (for my travelling companion)" dan wel weer bij het sterkste thuishoort), het slaapverwekkende "Dream" en het zeurderige "Country Code" en "Wake Up", waar genoemde zang behoorlijk gaat enerveren.
Met groepen als Orange Black, Reiziger, JF Muck en dergelijke levert Limburg nu bijna genoeg bandjes om een tour met niks dan interessante gitaargroepjes - gesponsord door het stubru-programma Duyster - op poten te zetten. Het is een andere "league" en wellicht voor een beperkter publiek bestemd dan regiogenoten Mauro en Millionaire, maar niettemin zeker de moeite om eens uit te checken.

Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op ...
Je naam of nick:

- svs in Rif-Raf (ned. editie) : "... Folk, ballads en kakafonie, Coem draait er de hand niet voor om. Wij hadden graag iets minder zeurderige zang gehoord en iets meer afwisseling in de songstructuren. Zo kunnen we deze plaat eens van voor naar achteren beluisteren zonder de skiptoets te moeten gebruiken."
- Dirk Steenhaut in De Morgen : "... het (wordt) hoog tijd dat dit viertal uit de schaduw treedt, want zijn tweede cd, Bandwi(d)thconsiderations, is te goed om zomaar te negeren. Bij Coem hebben vooral de gitaren het voor het zeggen: ze kronkelen en spinnen, halen nu eens klauwend naar elkaar uit en strijken dan weer kwispelend langs je benen. ... Coem ligt dwars en permitteert zich grillen, maar verliest nooit de melodie uit het oog en beschikt over een ritmesectie die een heel flatgebouw kan dragen. ... Bandwi(d)thconsiderations is een plaat die je gehoord moet hebben ..."
- Plattenmeister : "Gerade ist die zweite CD "Bandwi(d)thconsiderations" erschienen, und die klingt ganz anders als ihr Debut "Wizzel Wo" ... COEM kommen jetzt direkter und energischer rüber. Das Credo für "Bandwi(d)thconsiderations" lautete so: "Eine CD zu produzieren, die sich eng an den Liveklang anlehnt und, wie bei den Liveauftritten, das Volumenspektrum von hoch nach tief erforscht. Deshalb ist die Reihenfolge der Stücke und die Art und Weise wie sie ineinander übergehen so wichtig, weil COEM da auch live viel Mühe drauf verwendet." "Bandwi(d)thconsiderations" ist so gesehen, das ideale Album, das man sich zulegt bevo zur man einem Konzert der Band aufbricht oder um sie mit nach Hause zu nehmen nachdem man Zeuge eines ihrer Auftritte wurde."
- M. in Muziekkrant : "... Coem schrijft gestoorde (soms vergezochte) melodieën met een intimistisch karakter. Zelfs wanneer de gitaar uit de bocht gaat blijven de nummers warm en ingetogen klinken en dat is al een verdienste op zich. .. De plaat heeft verscheidene luisterbeurten nodig om zijn geheimen prijs te geven. En al gaat dat vaak ten koste van de song, het resultaat is meer dan behoorlijk en vaak origineel. Geen doordeweekse popgroep, maar zeker de moeite om een luisterend oor te lenen."
- Frank Ischner voor Noize.cc : "... Der schräge Gesang erinnert stark an Steven Malkmus, den Ex-Sänger von Pavement. Die Stimme tanzt oft um den Ton herum, jedoch ohne dass es störend wirkt. ... Man geht mit Witz und Spielfreude ans Werk und erreicht dadurch auch relative Eigenständigkeit. Ruhige Parts werden zelebriert und in guter Stoner-Rock manier ausgereizt, bis man sich wieder auf etwas mehr Drive freut, ein Wunsch, der auf „Bandwi(d)thconsiderations“ auch immer erfüllt wird. Good Alternative-Rock Stuff."
- Norbert Pek voor Kindamuzik.net : "... Sometimes acoustic and intimate and sometimes filthy and raw. There is a lot of space for rehearsal of tunes and sentences. Like the "I can never be sober" in 'Country Code' and the "better than me, hello" in 'Small Signals'. And the stuttering sound in 'Ready For Love' made me think the CD was stuck. But it's all part of the mysterious threatening sound of 'Bandwi(d)thconsiderations', which really needs a few spins to show what it's really all about."

Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 23 september 2001, niets garandeert evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :

Link
676