Home | CD-Besprekingen |M |Mauro

- D. Sardy (slide gitaar)

Productie : Dave Sardy
Opgenomen in LOHO (NYC) & Mission Sound (Brooklyn)

Artwork : Marina Zurkow
Foto's : Exum

Mijn Mening:

"Songs from a Bad Hat" is een plaat waar niks op af te dingen is. Geen frank. Dit album staat als een bunker, met funderingen drie verdiepingen diep in de grond (vroeger zou ik gezegd hebben "als een wolkenkrabber", maar een mens moet zich aanpassen, nietwaar).
De sound refereert heftig naar alles wat in de jaren zeventig cool was en veel lawaai maakte, van glamrockers à la T-Rex of hardrockers à la Thin Lizzy, en naar alles wat in de jaren zeventig hippie was en stil voor zich uit murmelde, à la Nick Drake. Uiteraard is dit enigzins anachronistisch, maar is niet bijna alle opwindende muziek die er de laatste jaren is uitgekomen stevig neergepoot in een retro-sound? Net als de laatste Soulwax is het een fenomenale geluid, niet toevallig een productie van David Sardy die ook hier en in NY achter de knoppen zat.
Met een sound alleen ben je er natuurlijk nog niet (tenzij je op de dance charts mikt): songs moeten er zijn. En songs met kwaliteit staan er ook meer dan voldoende op: er zijn ondertussen al vier singles uit uitgebracht, en ik heb de indruk dat men -als de middelen bij PIAS nog niet opgeraken- nog minsten drie andere nummers evengoed op die manier kan uitbrengen. "Sky Tiger" en "Ballad with One Arm" zijn zeker evenknieën van die andere ballad die op dit moment single is, "Everybody's Friend" (maar hebben wel geen Carol van Dyk in de backings). Songsgewijs is er nauwelijks een inzinking in de 11 geboden tracks te bekennen. Mauro heeft de kneep een killer-melodie uit de mouw te schudden blijkbaar helemaal beet (zie ook zijn bijdrage aan de recente CD van Kris de Bruyne, waar diens "Ik lach me Kapot" meegeschreven door Mauro ook een extra dimensie toevoegt), en ook het uitwieden van mindere ideeën hoort nu duidelijk ook bij zijn vaardigheden.
Enkele recensies bij het uitkomen van "Songs from a Bad Hat" stelden teleurgesteld vast dat de geniale gekte en wispelturigheid van de Evil Superstars niet terug vinden is op deze CD. Wel, die zijn verhuisd naar Millionaire. In plaats van Evil Superstars met één CD die je redelijk tureluurs achterlaat, krijgen we nu twee, beter afgebakende, CD's, die allebei wel bijzonder straf zijn en elk op hun eigen manier een serieuze adrenaline-shot geven - beter gefocust dan in de mix van 100.000 simultane ideeën die Evil Superstars was.
Ik moet m'n keuze nog maken voor de "plaat van het jaar", maar dat het ofwel Mauro ofwel Millionaire gaat worden, lijkt me nu al vast te staan ...

Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op ...
Je naam of nick:

- Alex van Loon voor Uptomusic : "... De jaren zeventig zijn geen loos begrip voor Mauro. ... Maar deze voormalige Evil Superstar vergelijken met de supersterren uit die tijd zou zijn songs tekort doen en voorbijgaan aan de frisheid van deze plaat. Net toen je dacht dat rock dood was, komt Mauro het tegenovergestelde bewijzen. 'A Faint Smile'? Een breed grijnzende (Alex Van Loon)!"
- Sasha Van der Speeten in Rif-Raf : "Wie beweert dat Mauro Pawlowski niet langer de chaotische freak van weleer in zich draagt, heeft ten dele gelijk. Mauro's solodebuut beperkt de gekkigheden tot een minimum, doch in de plaats daarvan krijgt u een zelden vertoond vakmanschap. Zo geflipt als Evil Superstars was, zo ontroerend en zo spanned is Mauro de solo-artiest.... "Songs from a Bad Hat" is de mooiste Belgische rockplaat van de laatste 2 jaar ..."
- jg in Rif-Raf (ed. fr.) : "Chien fou, dérangé et enragé, voir endiablé au sein d'Evil Suparstars, romantique sexy et pop chez Mitsoobishy Jacson, Mauro Pawlowski continue en solo son oeuvre selon la même logique imprévisible. S'il apparaît plus assagi et plus réfléchi, il n'en reste pas moins toujours aussi dérangé, et toujours aussi excitant ..."
- Peter van Dijck in Knack (Focus) : "Mauro heeft een goed evenwicht gevonden tussen moddervette T-Rexeske rocksongs met bluesy gitaarwerk en ontwapenende hartenbrekers met een countrysausje overgoten ... De CD mag dan lonken naar de jaren zeventig, hij is onmiskenbaar gemaakt door een kind van deze tijd ... Een schot in de roos."
- Jempi Samyn in Stage : "... een bijzonder gevarieerd album met en aantal zeer sterke nummers die overduidelijk het Mauro-waarmeerk dragen: zware riffs, keurig gespeelde melodieën, zware ritmes en een doorleefde zangstem, kortom alles was een goeie rocksong nodig heeft om de tand des tijds te trotseren, maar dan wel telkens met dat extra scherpe randje dat we van Mauro gewoon zijn."
- svb in Humo : "... De gewezen winnaar van Humo’s Rock Rally ’94 (toen nog met de Evil Superstars) heeft met "Songs from a bad hat" een kanjer van een cd afgescheiden, die een mens meteen zin geeft om de benen wijd uit mekaar te planten en het hoofd heftig op en neer te schudden. Dit is bijwijlen een echte headbangersplaat, vol hardrock die stamt uit de tijd dat spandex-broeken, poedelcoiffures en castraatstemmen het genre nog niet verneukt hadden en vette bluesriffs onder een poppy melodie de norm waren. ... Een grote plaat."

Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 23 september 2001, niets garandeert evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :

Link
800