Home | CD-Besprekingen | P | An Pierlé

- An Pierlé : vocals, piano

All music & lyrics by An Pierlé (except 12 : lyrics An Pierlé & Julee Cruise)

Recorded at Victoria, Gent and The Castle, Moortsele
Produced by Karel de Bakker & Jo Bogaert

Artwork : An Pierlé & Mathilde Geens

Mijn Mening

"To bring you my love" van PJ Harvey, "The Silos" van The Silos, "Live, Alone in America" van Graham Parker, "Engelberg" van Stephane Eicher, "From here to Eternity" van Nick Cave, "OK Computer" van Radiohead, "Mud Stories" van An Pierlé. Muzikaal staat het allemaal even ver van elkaar als twee verbrandingsovens in het ideale landschap van Vera Dua, maar wat deze platen gemeen hebben is dat ze een weg gevonden hebben naar mijn hoogstpersoonlijk rekje "meesterwerken", via een slinkse binnenweg naar de plaats waar ik mijn koude rillingen bewaar.

An Pierlé vertrok wel met een voorsprong : een jaar of drie geleden kwam ze mijn leven binnenrollen, met de bekende Tubeway Army-cover en een stem die beurtelings te stil was om verder dan de derde rij door te dringen en dan weer te hard om een gemeend "wow!" bij mijn buurman hoorbaar te maken, met de attitude van een stierenvechter voor een corrida, en met een glimlachje zo klein, maar zo lief dat mijn (en niet alleen mijn) hart er daar ter plekke bij wegsmolt.
Later was er uiteraard al wat eelt gekomen op het zachte plekje in mijn hart dat ik voor haar had gereserveerd (cd werd maar altijd uitgesteld, een minder optreden op Martrock, een snelle, maar vernietigend slechte bespreking op het moment dat die langverwachte cd dan eindelijk uitkwam). Tot de dag dat de "Mud Stories" dan eindelijk ook in mijn cd-speler belandde. En nu ben ik verliefder dan ooit, en wil ik aan iedereen die het wil horen vertellen : An Pierlé heeft de knapste, ontroerendste en dus gewoon beste cd gemaakt die ik dit jaar al gehoord heb.

Perfectie is niet van deze wereld, ook hier dus niet : zo hadden "Fish" (niet echt een song), "Nebraska" en "Mad Dog Watch" (erover) van mij niet echt gehoeven. Maar al de rest is bloedmooi, simpel, eerlijk, lief, theatraal, rauw, heftig, geil en wild.
Bij een eerste beluistering zit er in elke song wel een passage waar je je even van afvraagt of dit nu echt moet, maar na een paar luisterbeurten wordt duidelijk dat dit een bewuste aanpak is : eerst voorzichtig een delicaat kaartenhuis opbouwen, dan een paar keer hard op de tafel bonken, en vervolgens ontroerd staan kijken naar het stuk dat overeind is blijven staan ... Dit engeltje heeft een hakbijl in plaats van pijl en boog bij om zich een weg naar je hart te banen.

Dat de rest van België maar verliefd wordt op Mathilde, mijn keuze is gemaakt. "Leve An Pierlé!! Vive An Pierlé !!".

Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op, dan zet ik ze hier bij !

Je naam:

- Dirk Steenhaut in Metro, De Morgen, 6 okober 1999 : "Mud Stories is een even sober als voldragen werkstuk, waarop alles in het teken staat van haar stem en percussieve pianospel. Niets belet de songs dus voor zichzelf te spreken. Nu eens klinken ze jachtig, energiek en losgeslagen, dan weer mijmerend en ingetogen. Een kleurig sprookjesboek met een donker randje".
- KPW in Stage, november '99 : "We hebben veel te lang moeten wachten op dit debuut van An Pierlé. ... Wij zijn reeds lang in haar ban en haar repertoire is ons gekend ... maar sindsdien spijtig genoeg onveranderd en wij hadden graag een evolutie gezien. ... Live klopt het allemaal als een bus (dat dansen op de gespannen sfeerdraad), maar op plaat verwachten wij toch iets meer dan wat er nu op staat. Naakt is prima, maar een beetje aangekleed kan nog veel mooier zijn".
- MVS in Humo, 19 oktober '99 : "Mud Stories wist niet meteen op dwingende wijze onze aandacht vast te houden. Ze doet anders hard genoeg haar best om zich met haar nageltjes in je geheugen vast te klauwen. Ze doet misschien wel iets té hard haar best. Ze krijst en briest en krabt en springt tegen het behang op, als een kat met een slecht verteerde muis op de maag ... Het soort artiest waar wij doorgaans zo hard mogelijk van weglopen."
- jl in Rif-Raf, november '99 : "Het ene moment ingetogen poeslief en seconden later rusteloos om zich heen krabbend. Dat spelen met emoties en beklijvend strelende melodieën, maken van Mud Stories een intrigerende plaat. Vooral Siamese Twins, Tower en Pleasant Times strelen (jl)'s oren. Iets wat Tori Amos nooit heeft mogen doen."
- Tim Coene in Teek, november 1999 : "De constante tempowisselingen kunnen niet-vertrouwde luisteraars op de zenuwen werken, maar zullen door meer avontuurlijke zielen om hun doorvoeldheid waarmee ze gepaard gaan, levenslang gekoesterd worden. Mooi debuut."

Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 11 december 1999, niets garandeert evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :

Directe Link
725