Home | CD-Besprekingen | T | Think of One

- Stoffel Verlackt : backing vocals

Productie : Tom Pintens en Porino
Opgenomen in De Werf (Brugge) en De Beek (Antwerpen)

Artwork : David Bovée en Tom Hautekiet.

Mijn Mening

OK,OK, ik weet het : ik loop achter. Terwijl ik hier begin met "Think of One presents Naft" te bespreken, is er al lang een nieuwe CD van het zelfde gezelschap op de wereld losgelaten. So be it.
Chronologisch is dit dus al de derde incarnatie van Think of One, na "Juggernaut" (rock/funk vs oosterse trance), Marrakech Emballages Ensemble (rock/funk vs. Marokkaanse gnawa) is er nu "Naft" (fanfare vs. the rest of the world). Het weliswaar uit Belgen opgebouwde maar toch erg multiculturele gezelschap gaat hier met gitaar, contrabas en schlemielig drumsetje en een massa blazers weeral op reis (letterlijk : want Naft is ontstaan als een soort rijdende fanfare), naar daar waar er ambiance is. En zo komen ze langs X-legged Sally-achtige jazz, hoempapa, dub, klezmer, ju-ju, calypso, Amerikaanse marching bands en nog veel meer. Af en toe wordt er ook een scheut echt Antwaarpse teksten door de mix gegooid ("A vader op reis a moeder nie thuis En gij alleen, en gij alleen! De ouwe zijnen autosleutel hier. We stampen da machien in gang. Wij zitten hier al veel te lang. En wa naft veur rond te bollen, da zien we wel al oep de baan, da maken we wel al oep de baan. Poen, veur freet te kope, da zien we wel al oep de baan, da maken we wel al oep de baan. En vinde gij ons lieke schoôn, geeft, wa ge wilt geven, En hedde niks mor zing de wel, gaat dan meee-ee-ee-ee-ee"). De gezongen stukken zijn echter zeker niet de sterkste, en vooral het Maskesmachien werkt nogal op de zenuwen. De beste momenten zijn voor mij die waar de blazers volledig loos kunnen gaan (vb. het einde van "Naft", "Are You Mental", "Influenza").
Als deze bende langs mijn terras zou komen marcheren zou ik er zeker vijf frank voor veil hebben, maar als alleenstaande cd is dit "great fun", meer niet. Als je er volledig op laat gaan kan dit wellicht uitmonden in een wild volksfeest, maar zoals hun passage op de "Boterhammen in de stad" aantoonde kan dit net zo goed leiden tot een collectief "Huh?".

Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op, dan zet ik ze hier bij !

Je naam:

- Dieter Van Den Bergh in Oor : "Weird, werelds en wonderschoon uit Vlaanderen deel dertig, zoiets? Waar ze in godsnaam haar kracht uit put zal voor ons Ollanders wel altijd geheim blijven, feit is dat de kleurrijke Vlaamse cross-over boom rijpe vruchten blijft afwerpen. Inteelt-vruchten nog wel, want in de Antwerpse scene doet iedereen het met iedereen. ... NAFT, per toeval geboren op een rijdende vrachtwagen, is het nieuwe kindje. Een muzikaal hoogbegaafd en hebberig kindje. Ze grijpt wat ze grijpen kan: fanfare-muziek, Noord-Afrikaans, variété, polka, jazz, Franse gypsy-folk, punk, dub; wat niet? De verrassend toegankelijke smeltkroes die dit oplevert is wonderwel wederom vernieuwend. ... weer een prachtproduct van unieke Vlaamse makelij op de schappen"
- jb in Rif-Raf : "Mensen die Think of One te kunstzinnig vinden, heb ik nooit goed begrepen, want voor mij is hun muziek in de eerste plaats altijd feestmuziek geweest. En dat is op "Naft" niet anders ... Wanneer deze fanfare deze zomer in mijn buurt neerstrijkt, loop ik er gegarandeerd achter zoals ik achter een vrouw met een schoon poepke die naar me lacht loop : zonder nog verder na te denken en met een bonzend hart".
- Dave Peeters in UptoMusic : "Verwacht geen hoogstaande composities maar concentreer je op good old fun zoals in het doordraaiende 'Naft', een op de dansspieren inwerkende swinger die we nog het best omschrijven als Antwerpse sambafunk met een Franse slag. ... Een aanrader voor zwoele zomernachtfeestjes of heet gestookte winterpret. Viva Amberes!"
- Nathalie Claeys in TheKindaMuzik : "... Fairground Attraction might have wanted it to be "Perfect", their sound didn't live up to their name, huh? Well, Think Of One neither cause it's more than just One. It's a lot of things: they play music for the people (hey let's call it folk music! well, NO, cause it's more than that: punk, dub... you name it's on there!), they make fun music (you can dance to it!), they play a lot of instruments (tuba, drums, sax and guitar!) and they even sing (in Flemish, they are from Belgium of course!). Fun for everyONE".
- Peter Vantyghem in De Standaard : "... een aanstekelijke collectie hoempapa-muziek die een halve wereldreis maakt. Fanfarefunk, Latijnse ritmen, Arabisch klinkend gitaartje, reggae-invloeden, en tekstjes in het Antwerpse dialect: het is een feestplaat die weergeeft hoe de groep op haar bestelwagentje in Avignon geklonken moet hebben."

Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 25 september 2000, niets garandeert evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :

Link
682