Home | CD-Besprekingen |A |Leyna Ash

- Lol B (vocals - on track 10)

Productie : Zita Swoon
Opgenomen in Ringtheater Borgerhout (Antwerp), Studio Rat & Kabel (Aalst)

Artwork : Bjorn Eriksson & Tom Hautekiet
Coverconcept: Sarah van de Put

Mijn Mening:

De sleutelzin op "Life is a Sexy Sanctuary" is voor mij een stukje uit "The Quiet Place in My Mind" : "It's like an aspirine for blues, like an umbrella for dark moods". Jammer, maar helaas beschrijft dit waarom deze 5de Moondog JR/Zita Swoon CD geen hoogtepunt uit hun "oeuvre" is geworden.
Het verschil tussen "Life=A Sexy Sanctuary" en de fantastische "Everyday I paint Pictures on a Wedding Dress", is immers niet dat de titel korter is, of dat er met wijder gespreidde benen hoeriger wordt gelonkt naar verlenging van het onverwachte "D.I.S.C.O."-succes, of dat de Stef Kamil toch schoner was met lang haar dan met zijn rood Bowie-kapsel, en al helemaal niet dat Zita Swoon plotseling "clueless in Antwerp" zou geworden zijn. Nee, voor mij ligt het verschil erin dat de vorige CD mij op een stuk of drie, vier plaatsen regelrecht kippevel bezorgde. En op "Life=a sexy sanctuary" gebeurt dat niet. Not even close.
De hoofdschuldige, of toch op z'n minst de hoofdverdachte in mijn ogen, is de (over)productie. Het blijft een kwestie van smaak en aanvoelen, dus u mag rustig met mij van mening verschillen, maar misschien kan ik het met een voorbeeld duidelijker maken: tijdens de uitgebreide promocampagne die met de lancering van de CD gepaard ging, werd er een concert van de groep vanuit de FNAC gestreamd. Een van de songs die er gespeeld werden was "My Heart Belongs To Someone Else", en ik dacht "Ik kan niet wachten tot ik die CD in handen krijg, dat is een magisch mooi nummer". Maar toen ik de CD dan had, viel het nummer me niet eens op. De emotie -waarnaar ik dus op zoek was- niet.
En zo staat "Life = a Sexy Sanctuary" iets te vol met songs die dus "niks doen" (en er staan maar een magere 10 songs op). "Teacher", "People are like slamming doors", "Fun For Free", "Josie Witch Girl". Als Zita Swoon dan toch per se een poppier plaat wilde maken, dat ze dan resoluut de kaart van de speelse disco der "Bananaqueen" en "Hot hotter hottest" had gekozen: dat had dan tenminste een partyplaat opgeleverd waartegen het ook moeilijk neen zeggen zou geweest zijn.
Slechts tegen het einde van de Cd zitten er een paar songs die minder enthousiast kapot geproduceerd werden en die er daarom wel in slagen emotie over te brengen: "The Quiet place in my Mind", "Nice" en het prachtige "Moving through life as prey".
"Hey, My Life is OK", het had een soort mantra moeten worden van een nieuwe veroveringstocht in de lage landen (en liefst ver daarbuiten), maar het LSP-achtige gedoe heeft bij mij vooralsnog niet mogen baten. Versta me niet verkeerd : op een schaal van "belachelijk - klote - slecht - overbodig - fijn - goed - uitzonderlijk", zit Zita Swoon zelfs met dit "Life=a sexy sanctuary" uitermate comfortabel in de categorie "goed". So what. Ain't good enough, voor een groep die vast en zeker een meesterwerk in de vingers heeft.

Vanzelfsprekend moet u het niet met mij eens zijn. Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op ...
Je naam of nick:

- Jub in Humo : "De opzet was ‘een popplaat maken’, en daar knelt het schoentje. Niet alle tien songs op ‘Life = A sexy Sanctuary’ zijn namelijk ongehavend uit de suikerspinbehandeling gekomen. Maar bij de eerste beluistering zal aan uw enthousiasme niet getornd worden: de eerste dip volgt pas na vier nummers, en tegen die tijd bent u in zulke hoge sferen dat u er ongetwijfeld niets van merkt. ... Laat u dus vooral niets wijsmaken: ‘Life = A sexy Sanctuary’ is wel degelijk de moeite waard. Het is alleen nog niet de absolute klassieker geworden die we van Zita Swoon zeker nog mogen verwachten."
- Oor : "The whole album seems to be aimed at elevating SKC’s melodramatically vibrating voice. If this had happened against the background of a darker sound decorage, it would’ve certainly provided a more emotional result. But now you just sit around, waiting for the moment for Zita Swoon to grab you by the throat or even by your bollocks. ... It is by no means a bad album, you must chew through the superficial layers to understand the meaning of the album. The album aims to give the listener aspirin for the blues, but if the "patient" had just been a bit more feverish, the cure would’ve been "better"."
- NetParque (Portugal) : ""Life = A Sexy Sanctuary"vai servindo para matar saudades dos tempos em que o projecto se chamava Moondog Jr. e para acalmar a espera por um novo álbum de dEUS (anunciado pelos próprios para 2002). ... "Life = A Sexy Sanctuary" é um pequeno e modesto álbum que se ouve sem complexos, com momentos altos em boas histórias como "My Heart Belongs To Someone Else (I Wish It Was Mine)", "Teacher"ou "The Quiet Place In My City Mind".
- lg in Rif-Raf (ed.fr) : "Si l'on prend Zita Swoon au sérieux, ils sont pratiquement inaudibles. Par contre (ils sont les premiers à le faire) si l'on considère la part de second degré et d'absurde que leur musique contient, ils font apparaître la figure improbable et réjouissante d'un Beck né à Borgerhout."
- Reinout Vangeel voor Uptomusic : "... De muzikale basis van de groep wordt nog steeds gevormd door fijne rock- en poptextuurtjes in functie van Stef Kamil Carlens' uit de duizend herkenbare neusvocalen, maar er mag ook al eens uitgewaaierd worden naar verdere horizonten. ... 'Life = A Sexy Sanctuary' is een nieuw pareltje aan de kroon van Koning Belpop, wiens troon tot nader order nog steeds in Antwerpen staat."
- RamDam : "Le nouveau Zita Swoon est donc différent des opus précédents mais l'essentiel est malgré tout préservé: les arrangements sont toujours aussi riches et recherchés. Cependant, Zita Swoon devra s'attendre à voir ses anciens fans déçus et à connaître la substitution de son public par un nouveau, sans doute moins attiré par la recherche musicale permanente et par les albums que l'on ne découvre vraiment qu'après quelques dizaines d'écoutes mais que l'on apprécie toute la vie."
- Paris Première : "L'identité de Zita Swoon est assez troublante : véritable collectif qui semble aujourd’hui s’être trouvé, ce groupe anversois privilégie la confrontation musicale et l’improvisation avec le souci permanent de voir le visuel venir soutenir le propos musical. Un ensemble en perpétuelle évolution, y compris sur scène".
- Dirk Steenhaut in De Morgen : "De muziek van Zita Swoon blijft rijk aan details en is minder eenduidig dan je op het eerste gehoor zou vermoeden. Ze balanceert voortdurend op de scheidingslijn tussen uitbundig en ingetogen, en verliest veel van haar lichtvoetigheid zodra je je op de teksten concentreert. ... conclusie: deze cd is voor Zita Swoon wat The Ideal Crash was voor dEUS. Wantrouw dus je aanvankelijke teleurstelling en blijf vooral luisteren. Nadat je weerstand is gebroken, zullen tien prachtsongs je deel zijn."
- Zicline : "La célèbre richesse de compositions et d'interprétation est toujours omni-présente, avec une multitude de facettes sonores passant par pop, rock, jazz… imprégnée de beaucoup de sensibilité. Chaque titre a sa propre identité comme Hot hotter hottest, The bananaqueen, Josiewitchgirl.Sita Zwoon est un groupe atypique qui continue à élargir son horizon ..."
- ow in Rif-Raf (ned.editie) : "Op zoek naar een groter publiek heeft Zita Swoon geopteerd om een popplaat uit te brengen. En dan hou je je hart vast. ... Net als de vorige is ook deze cd een groeiplaat. Niet zo straf als de vorige, wat ook niet kan want dat is de strafste plaat die in België ooit is gemaakt. Maar pop of niet, er staat op "life = a sexy sanctuary" genoeg om voor te vallen."
- Le Monde : "Stef Kamil Carlens, Zita Swoon en chef, a préféré cette fois à la fragmentation dadaïste des structures et des mélodies plus classiquement pop, perverties par des arrangements hérétiques ne s'interdisant aucun territoire : reggae avec des rythmiques sautillantes, latino avec des cuivres rutilants (Hot Hotter Hottest), new wave avec des synthés sortis des années 1980, rock avec des guitares nerveuses et un piano étincelant. Aussi charnels que cérébraux, les plaisirs dispensés par Zita Swoon en font un héritier caché et très spirituel de David Bowie."
- Peter van Dyck in Focus (Knack) : "Op basis van de heerlijke single Hot Hotter Hottest had ik een sexy plaat verwacht, die resoluut de popkaart zou trekken ... Het dilemma van de Antwerpse groep is dat hij goed is in funky, aanstekelijke nummer, én in hoekig, donker spul. SKC komt in de problemen wanneer hij, zoals op deze cd, de middenweg probeert te vinden."

Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 20 september 2001, niets garandeert evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :

Link
861