Voor meer audio, biografische informatie en - belangrijker nog - foto's van
de mooie en getalenteerde Axelle Red, kan je de toffe officiële Website bezoeken
: www.axelle-red.com. De beschrijving
hieronder is dan ook deels gebaseerd op de biografie die op haar website werd
aangeboden.
Songs
"Kennedy Boulevard"
33,7 sec. - 66 Kb.
song : R. Seff, D. Seff
Productie : R. Seff
Jaar : 1990
Record co. : BMG-Ariola
"Elle danse seule"
54,4 sec. - 107 Kb.
song : Richard Seff
Productie : W. Van Belle
Jaar : 1992
Record co. : Virgin
"Sensualité"
29,5 sec. - 58 Kb.
song : Albert Hammond
Productie : W. Van Belle
Jaar : 1992
Record co. : Virgin
"Je t'attends"
22,8 sec. - 45 Kb.
song : R. Seff, D. Seff
Productie : W. Van Belle
Jaar : 1992
Record co. : Virgin
"Deja me ser mujer"
1 min 29 sec. - 174 Kb.
Year : 1998
Record co. : Virgin
Alhoewel oorspronkelijk van Hasselt in de Vlaamse provincie Limburg afkomstig,
is Axelle Red (op haar eerste releases was haar artiestennaam nog simpelweg "Axelle",
maar ook dat is een artiestennaam, want haar echte naam luidt Fabienne Demal)
zo ongeveer de bekendste Franstalige zangeres die er momenteel rondloopt.
Zeer ambitieus vanaf het begin had Axelle haar eerste succesje al op 15-jarige
leeftijd met de single "Little girls". Deze niemendal bracht het toch
al tot in de Belgische Top 30.
In 1989 lanceerde ze haar eerste 'echte' single "Kennedy Boulevard".
Deze deed het zeer goed in de hitparades, net als de opvolger ""Aretha
et moi". Axelle was binnen.
Nooit geneigd zich halsoverkop in iets te storten, nam Axelle een time-out
om naar de kunstacademie te gaan en haar studie rechten aan de V.U.B. te voltooien.
Haar debuutplaat liet dus twee jaar op zich wachten, maar het wachten was de
moeite waard : "Sans plus attendre" verbleef meer dan een jaar in de
Belgische platen top 20 en klokte af op driedubbel platinum (135.000 exemplaren).
Maar Axelle brak niet alleen in ons land door, ook in Frankrijk was het hetzelfde
verhaal maar dan in drievoud : 350.000 exemplaren gingen over de toonbank, ook
weer goed voor platinum. Bij de laatste tussenstand lag het debuutalbum in meer
dan een half miljoen Europese huizen.
De eerste single die uit de plaat werd getrokken "Elle danse seule"
was een ideale gangmaker, die haar veel tv-optredens en airplay bezorgde. Maar
het was eigenlijk de tweede single "Sensualité", een compositie van
Albert Hammond, die de echte doorbraak betekende. In België, Zwitserland en Frankrijk
werd het de best verkopende single van 1994.
Tijdens het concertseizoen '94-'95 stelde Axelle een groep samen en werkte
meer dan 100 concerten af in België, Frankrijk, Zwitserland en Canada.
In de lente van 1995 werd Axelle door zanger en producer Isaac Hayes (de man
van "Theme from Shaft", maar ook de co-auteur van legendarische soulsongs
als "Soul Man", "Hold on I'm coming" ...) uitgenodigd naar
Memphis, de stad van Elvis, Otis, Sun records, Stax. De lijst van gastmuzikanten
op haar tweede plaat "A tâtons" leest dan ook als een "who's who"
van de soulmuziek : Steve Cropper (Booker T & The MG's, co-auteur van de meeste
Otis Redding-hits zoals "Sitting on the dock of the bay") op gitaar,
Roger Hawkins (Aretha Franklin, Rod Stewart ...) op bas, Willie Weeks (te veel
om op te noemen) en pianist-arrangeur Lester Snell die de laatste 25 jaar met
Isaac Hayes en Mavis Staples werkte.
'A tâtons', het resultaat waarmee ze uit Memphis terugkeerde, is waarschijnlijk
het Frans gezongen soul-album. Alhoewel de eerste ontvangst nogal lauw was, bleek
de plaat later duidelijk een "trage groeiplaat" : twee jaar later zijn
er 300.000 exemplaren van verkocht en is het nog niet uit de bestverkochte Belgische
platenlijst weggeweest. Het album toont ook Axelle's groei naar een volwaardige
songschrijfster en producer (samen met Wouter van Belle) aan.
In
1997 trad Axelle voor het eerst op in de legendarische Parijse Olympia. 1998 werd
echter een nog stormachtiger jaar :
- Axelle trouwde (met haar manager nota bene)
- Ze werd 30 (net als ik) en zwanger (van die manager)
- Ze zong het lied "La cour des grands" op de openingsceremonie van
de wereldbeker voetbal, samen met Youssou N'Dour (herinner u o.m. "Seven
seconds" met Neneh Cherry). Alhoewel de hype wilde dat dit programma werd
bekeken door 1.000.000.000 televisiekijkers, dient hierbij vermeld dat de show
zo saai was dat minstens de helft hiervan in slaap lag tijdens de 2 1/2 seconde
dat Axelle in beeld kwam.
- Ze nam een spaanstalige plaat "Con solo pensarlo" op, met nieuwe versies
van de songs uit haar twee franstalige platen. Verrassend genoeg zorgde deze plaat
niet echt voor een grote doorbraak in Spanje, maar brak ze wel talloze verkoopsrecords
in België.
- Ze speelde gastvrouw van twee avonden soulrevue (in Antwerpen & Parijs)
genaamd "The Soul of Axelle Red", met de soullegendes waar ze zo de
mond van vol heeft (Sam & Dave, Isaac Hayes, Ann Peebles, Percy Sledge ...).
In
1999 kwam de derde plaat "Toujours Moi"
uit (die al geruime tijd klaar was maar lag te wachten tot de vorige platen wat
minder begonnen te verkopen). Hiervoor nam ze zelf alle touwtjes in handen (tot
de productie toe). Ondanks een sterke start (van niks naar 1 in de Franse albumcharts)
bleek deze cd wat bleker uit te vallen dan de vorige platen, ook gehinderd door
het feit dat Axelle - pas bevallen - de promotie noodgedwonen op een laag pitje
hield. Singles van de plaat werden "Ce Matin", "Faire des mamours"
en "Bimbo à moi".
One
week after she performed the last concert of her year-long tour promoting "Toujours
Moi", at the prestigious venue that is the Olympia in Paris, and just a few
days after she was one of the ravishing guests at Arno's
Amnesty-benefit here in Brussels (she did a version of TC
Matic's "Que Pasa", and a duet with Stephan Eicher in "Lean
On Me"), Axelle Red is releasing her fourth album.
"Alive" is her first live album, recorded on various "etappes"
of the French tour in 2000, and it spans songs from her entire career (songlist
= sensualité, Ce Matin, A Tâtons, A quoi ça sert, Elle danse
seule, Le monde tourne mal, Just the 2 of us, A 82 ans, Parce que c'est toi, La
réponse, Ma prière, Je t'attends, Aretha et moi, Rester Femme).
Even more interesting is the fact that the first batch of the CD's is a limited
edition, that comes with an extra DVD, containing a really large amount of images/film
from during the concerts, live, backstage and other unreleased photo material
or shoots (1,5 hours in all).
Koop CD's van deze artieste
bij
Albums :
- Sans plus attendre (Virgin, 1992)
- A tâtons (Virgin, 1996)
- Con Solo Pensarlo (Virgin, 1998)
- Toujours Moi (Virgin, 1999)
- Alive (Virgin, 2000)
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be), het steunpunt voor de professionele muzieksector.
Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!