Muziekcentrum Vlaanderen
 
  Home | Groepen & Artiesten | D | Das Pop        
           
 

DAS POP

De bio van Das Pop kun je voortaan rechtstreeks bereiken via:

www.muziekcentrum.be/DasPop

De Gentse groep Das Pop - na enkele jaren door het leven te zijn gegaan als Things to Come - schoot naar boven dankzij hun overwinning in de Rock-Rally van 1998 (een wedstrijd voor live groepen, waar ze het haalden voor Fence en Chrome Yellow). Het handelsmerk van de groep zijn (hoe kan het anders met zo'n naam) pop-melodieën en een sound die dicht aanleunt bij Blur en Britpop.

 
Songs
 

"A different beat"
67,0 sec. - 131 Kb.
song : Das Pop
Jaar : 1998
Record co. : ??

"The Little Boy"
59,9 sec. - 117 Kb.
song : Das Pop
Produced : David Dewaele
Jaar : 1999
Record co. : PIAS

"Electronica for Lovers"
1 min 18 sec. - 154 Kb.
song : Das Pop
Produced : David Dewaele
Year : 1999
Record co. : PIAS

"The One"
41 sec. - 82 Kb.
song : Das Pop
Produced : Phil Vinall
Year : 2000
Record co. : PIAS

meer songs van "I Love"

 
   

Of zoals Bent van Looy, de zingende en schilderende drummer, het omschrijft "Er is nood aan pure pop in België. Onze muziek is pretentieloos, maar moet wel clever zijn. In tekst als muziek moet dat duidelijk worden, en het vleugje ironie mag er niet aan ontbreken. Evenmin zoals het ranzige kantje aan de muziek mag ontbreken; als het maar wat pervers en decadent klinkt."

Het organizerende weekblad Humo was in elk geval meer dan overtuigd : "Zo hoort het. Middels je groepsnaam meteen duidelijk maken waar het je om te doen is: Beatles- & Britpop-achtige-songs die tot in de puntjes àf zijn, melodieën die zich zonder pardon een weg banen naar het ultra-gevoelige hersengebied ‘Nooit Meer Vergeten’, dààr waar zich ook ‘de eerste sigaret’, ‘de eerste wip’ en ‘de eerste sigaret na het wippen’ bevinden en bovendien een live-sound neerzetten die de jury geen enkele keus laat."

Jacky Huys was minder enthousiast : (in een bespreking van Rock-rally CD) : "Dit is epigonisme van voor naar achter met als winnaar Das Pop, een anachronisme waar we vermoedelijk nooit meer iets van zullen horen. Het zou niet onaardig zijn als men binnen twee jaar preselecties houdt om een jury te vinden, die door heeft dat 1960 tegen dan veertig jaar geleden zal zijn." Over hun vermeend anachronisme zei Bent "Het is gewoon zeer essentiële muziek. Goeie nummers moet je hebben. Daar begint alles mee. Wanneer je naar ons luistert, hoor je dat ons geluid hedendaags is, door het andere gebruik van gitaren en sommige ritmepatronen die uit Dance muziek komen."

 

De groep werd onmiddellijk na de preselecties bestormd door platenmaatschappijen die hun wilden tekenen, maar Das Pop besloot eerst de prijs wat op te drijven met een CD-single op onafhankelijke basis. Hun CD-debuut, opgenomen met het geld van de wedstrijd werd "A different Beat", een "showcase" voor de pers, wegens nergens te koop. Rif-Raf sabelde de single echter neer : "Amai, dit klinkt alsof er haar op staat. "A different Beat" en "No smoking" zijn niet meer dan dan een kruising tussen Blur en The Jam en Das Spijtig. "Slow down" brengt ons in coma en Das pijnlijk". Toch haalde de song moeiteloos de Afrekening van Studio Brussel.

 

In 1999 tekende Das Pop, na enkele maanden onderhandelen, een platendeal bij Play it Again Sam Records (PIAS). Het eerste produkt van deze samenwerking werd in februari de tweede single van Das Pop: "The Little Boy", in een productie van David Dewaele (Soulwax). In november kwamen ze op de proppen met de single "Electronica for Lovers", opnieuw een productie van David Dewaele en dit keer voor het eerst ook met een bijhorende videoclip. Op de B-kant "My Suitor" van Bernthöler, een song die ze opnamen voor de Bass-taard wedstrijd van Studio Brussel.

Begin 2000 kwamen ze in het nieuws door een een cover van het Rubettes-nummer "Tonight" voor de glamrock tribute Glittering 2000 en door een concert op het feestje van hun opvolgers als Rock Rally winnaars Mintzkov Luna. In de zomermaanden stond de groep onder meer op het Pukkelpop hoofdpodium en trok ze het kanaal over om daar hun eerste plaat op te gaan nemen met producer Phil Vinall, een man die zijn sporen achter de knoppen verdiende via zijn werk met onder meer The Auteurs en Placebo. De opnames vonden plaats in de Chapel Studio's, in de buurt van Nottingham, waarbij Vinall de verschillende Das Pop leden in verschillende kamers van een huis zette, en uit de som van hun riedels, loopjes, zanglijnen en ander geweld de nummers in elkaar stak.

 

De debuutcd waarmee ze terugkeerden, uitgebracht in oktober 2000, was zowel ophefmakend als controversieel: overgeproduceerd en volgestouwd met, binnen het zelfde nummer "60ties horns combined with 70ties rhythms, plastic 80ties synths with distorted 90ties guitars. The Beatles, Bowie, Pink Floyd, Pulp, Blur, The Smihts, Suede, or a Gameboy: Das Pop owes them something, but at the end of the day, nobody sounds like Das Pop", zoals the bio said. Samen met "I Love" (of I ) werd ook een single "The One" gelanceerd, maar deze schopte het niet hoog in de Afrekening. De ambitie van de groep was echter torenhoog, en met verbazing werd dan ook vastgesteld dat "de wereld gewoon bleef doordraaien" na het uitbrengen van de CD. Schitterende recencies vielen er wel te rapen, zo schreef Humo bijvoorbeeld: "op hun meligst (zoals in het broze liedje 'Rosie') klinken ze weliswaar een klein beetje als Das Bob, maar verder gaan ze nooit Das Boot in, noch is er ergens sprake van Das Flop. Au contraire : I is een debuutplaat om 'roger me silly maar wat een rechtuit fantastische debuutplaat!' tegen te zeggen. Tenzij u iets eloquenter uit de hoek wenst te komen, in dat geval zou ik spreken van een chef d'oeuvre-ette van uitmuntend allooi, waarop jonge manskerels uit het Gentse de popmuziek wederom uitvinden, bovendien op een manier die onomwonden als fris van de lever kan worden aangeduid. Hoogtepunten zat."

In December trok de groep op clubtour door het land (en bij de Noorderburen). In de Ancienne Belgique werd zo een tribute opgenomen voor John Lennon (aan de vooravond van de 20ste verjaardag van diens gewelddadige dood). Das Pop en een cast van allerlei Belgische rockers namen er een "we are the world"-achtige versie op van "Happy Xmas (War is over)" met als gastvocalisten onder andere Jasper Steverlinck (Arid), Stef Kamil Carlens & Tom Pintens (Zita Swoon), Geike Arnaert (Hooverphonic), Bart en Dous De Wolf (Thou), Luc De Vos (Gorki), Tom Barman (dEUS), Stephen & David Dewaele (Soulwax), Kim'Kay, An Pierlé, Allan Muller & Pascal Deweze & Stoffel Verlackt (Metal Molly). Wegens te veel problemen met de talrijke platenmaatschappijen waarvan al deze gasten deel uitmaakten, kon het nummer niet op single worden uitgebracht, zodat de eer van Kerstsingle van het jaar helaas aan de Big Brother cast moest gelaten worden.

In 2001 werd er duchtig verder getourd, met als hoogtepunten de verschijningen op Pinkpop (Nederland viel voor Das Pop) en Rock Werchter (in tennisshorts) in de zomer. Er werd nog een bijkomende single "The Love Program" uit de debuutcd uitgebracht: de radiomix daarop was het werk van The Wizards of Ooze, maar voor de B-kant werd er beroep gedaan op de fans, die zelf een remix mochten inzenden. In de herst van 2001, schreef Das Pop de soundtrack, of beter de muzikale achtergrond (15 stukjes muziek) voor een documentaire-achtige film genaamd "Les enfants de l'amour" (geregisseerd door Geoffrey Enthoven). In ruil plant de producent van deze film - fobic films - ook een film over Das Pop, waarvan de synopsis luidt "Wat zou er gebeuren wanneer een auteur/regisseur en een 5-koppige 'pop'band (lees auteurs/muzikanten) hun creativiteit en talent bij elkaar zouden brengen en samen zouden werken aan, enerzijds een nieuwe cd/plaat en anderzijds aan een langspeelfilm gekoppeld aan elkaar door hetzelfde onderwerp en/of thema…?". Ook in oktober ging de groep opnieuw op clubtour, deze keer in Duitsland en Oostenrijk, en kort in Luxemburg en Frankijk.

Leden :
- Bent Van Looy : drums, zang
- Tom Kestens : toetsen, zang
- Niek Meul : bas, zang
- Lieven Moors : gitaar, zang
- Reinard Vanbergen : gitaar, viool, zang

Koop CD's van deze groep bij proxis

Albums :
- track "Darling" on "Humo's Rock Rally CD '98"
- I Love (Pias, 2000)
Singles :
- A different Beat (Eigen beheer, 1998)
- The Little Boy (PIAS, 1999)
- Electronica for Lovers / My Suitor (PIAS, 1999)
- Tonight (PIAS, 2000 - promo voor compilatie "Glittering 2000")
- The One (Pias, 2000)
- Forever (PIAS, 2001)
- The Love Program (PIAS, 2001)

Websites :
- Das Pop Official site = daspop.com
- Bespreking van Das Pop's debut CD "I "
- Fansite "I Love Das Pop"
- Interview in het Frans bij PopNews

Forum :
- Lees de berichten over Das Pop
- Voeg een bericht, vraag, cd- of concertverslag ... over Das Pop toe

 

   
Das Pop
Bio
Leden
Releases
Links
Songs
Forum

This page in English

CD's van deze groep of artiest vind je bij Proxis

Site
Homepagina

Alfabetisch
Chronologisch
per Genre
Willekeurig
Populairste

Poptelex
Belpoptop
Hitparades
MP3's
Interviews
Forum

Help
Links&bronnen
Statistieken
Wat is nieuw?

Zoeken naar:
in
 
           
 

Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be), het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.

Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging SABAM. Consultatie van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet, link!

Laatste update aan deze site : maart 2002.

    ^ up