De zotten zijn de baas van ’t gekkenhuis, alweer een nijpend accurate beschrijving van Twitter. Anno 1981 ging het over Thatcher/Reagan en was het de 1ste single van een The Specials-afsplitsing.

Fun Boy Three, dat was een afsplitsing van The Specials/The Special AKA. Die groep uit Coventry had bijna eigenhandig de ska-revival in Engeland eind jaren ’70 in gang geschopt. “People had had enough of punk. The Sex Pistols were history. The Clash was seduced by the Yankee dollar. There were just too many bad punk acts around., the charts were full of second-division punk bands and people were after something new. We were in the right place at the right time and we had the tunes.” In de Jamaicaanse ska vonden ze een nieuwe energiebron, kledingstijl en politieke motivatie.
“Gangsters”, “Ghost Town”, “Too Much Too Young” en “A Message To You Rudy” waren op twee jaar veel schoons op korte tijd.
De (zeer uitgebreide) groep leed intern echter aan veel interne troubles met de nogal dominante Jerry Dammers, te veel touren en opnemen en veel geweld tijdens de optredens.

In 1981, blijkbaar vlak na een optreden in Top of The Pops met Ghosttown, kondigden zangers Terry Hall en Neville Staple en gitarist/zanger Lynval Golding aan dat ze uit The Specials stapten: “We didn’t talk to the rest of the guys. We couldn’t even stay in the same dressing room. We couldn’t even look at each other. We stopped communicating. You only realise what a genius Jerry (Dammers) was years later. At the time, we were on a different planet.

Ze hadden hun vertrek al een tijdje voorbereid, trouwens. Al begin 1981 hadden ze deze “The Lunatics Have Taken Over The Asylum”, een song die ze met z’n drieën schreven, en een cover van “96 Tears” opgenomen, zodat hun debuutsingle al heel snel na de split werd uitgebracht bij Chrysalis (de major die de verdeling van het Two Tone Label van The Specials deed).
Zelden was een band image in sterker contrast met de naam van “3 toffe jongens”. “The Lunatics (have taken over the asylum” was net als in The Specials een duidelijk politieke song, die de zottigheden van Thatcher en Reagan hekelde.
Net als bij de andere songs op hun debuut viel Fun Boy Three op door hun spaarzame aanpak, weg van de huppelende ska: vocals, hier een daar een synth en vooral veel “tribal drums”, duidelijk de fashion du jour in die dagen, zie bvb ook Bow Wow Wow, Adam & The Ants, Siouxsie met Budgie

The Lunatics Have Taken Over the Asylum miste z’n entrée niet (20ste plaats in de UK, niets bij ons).

Even later zou de groep trouwens commercieel ook doorbreken met hun “It Ain’t What You Do (It’s The Way That You Do It)”, een van de songs die ze voor hun debuutLP opnamen met het meidentrio Bananarama.

Nadien zouden The Fun Boy Three nog fijne hits hebben met “The Tunnel of Love” en “Our Lips Are Sealed” (daar zijn we Terry Hall onlangs nog tegengekomen: die song schreef hij samen met Jane Wiedlin van The Go Go’s en was eerst een hit voor die groep) uit hun door David Byrne geproduceerde tweede LP “Waiting”. Tot Terry Hall ook deze groep weer beu was en in 1983 bij verrassing zijn vertrek uit Fun Boy Three bekend maakte.