All girl group, voetjes in de punk hoofd in the popcharts, met hun grootste hit.

Belinda Carlisle (ja, dezelfde Belinda Carlisle die later bekend werd met powerpopballades als “I Get Weak”, “Circle in the Sand” en “Heaven is a Place on Earth”) zette haar eerste pasjes in de muziek als drumster “Dottie Danger” (ooh) bij Californische punkband The Germs. Dat duurde niet lang, maar ze richtte dan zelf een band. The Misfits werden The Go Go’s, een band die ze oprichtte met onder andere Jane Wiedlin. Na wat personeelswissels (de meest hardcore leden gingen eruit) kwamen gitariste Charlotte Caffey, bassite Kathy Valentine en drummer Gina Schock erbij, leerden ze daadwerkelijk spelen op hun instrumenten, en verschoof de muziek wat van punk richting newwave.

Zoals wel meer Amerikaanse punk/newwave groepen trokken ze naar de UK om daar een publiek te vinden. Op het engelse label Stiff Records konden ze een eerste singletje (nu goed geld waard) uitbrengen, en dat was al meteen “We Got The Beat”. Zij het in een iets rudimentairdere versie dan degene die later een hit is geworden en hier voorligt. Oorspronkelijk klonk dat zo:

Go Go’s vonden er wel aansluiting bij de plaatselijke scene, deden onder andere een aantal optredens in het voorprogramma van Madness en The Specials. Charlotte Caffey had ook een affaire met Specials/Fun Boy Three zanger Terry Hall, de twee schreven “Our Lips Are Sealed” samen, we komen er op terug.
Uit Belinda Carlisle’s memoires:
They (het publiek op de Madness optredens, red) were young, angry neo-Nazi extremists who hated everyone, including us – and that was before we played the first song. Once they saw we were five girls from Los Angeles, they yelled vile things and called us terrible names. They spit on us too. They called it “gobbing. They ran up to the stage, coughed up a wad of spit, and hocked it at us … I never saw the gobs coming, but I felt my stomach turn after they hit. …We came offstage covered in snot, and I cried afterwards, as did the other girls“. #

Terug naar de US dus, maar daar vonden ze toch maar moeizaam een platencontract. Uiteindelijk konden ze tekenen bij I.R.S., het dan beginnende label van Police-gitarist Stewart Copeland’s broer Miles. Valentine later tegen Rolling Stone: “IRS was where you went if you couldn’t get a deal with a real label.” Maar dat viel mee, want “Beauty and the Beat”, uit in 1981 werd een groot succes. Eerst dankzij de trage groeier van een single “Our Lips Are Sealed”, hier zijn we er mee.

Terry Hall, de andere helft van het songschrijversduo van deze Our Lips are Sealed nam het trouwens later – en bloedmooi – ook zelf op met z’n Fun Boy Three:

En dan kwam “We Got The Beat”, een song geschreven door gitariste Charlotte Caffey. Naar eigen zeggen vond ze bij het schrijven van het nummer inspiratie bij Motown nummers, en speciaal bij eentje dat hun groepsnaam bevatte. Caffey in een interview met Songfacts : “I thought it would be very clever to do ‘Going To A Go-Go’ ” (van Smokey Robinson & The Miracles, later ook opgenomen door The Rolling Stones).

Caffey nog: “I was listening to it a lot one day, and later that night, the song came to me within five minutes. I don’t even know if it has anything to do with listening to that song, but this whole idea came to me. It was one of those things that just went right through me and came out my hand; I wrote it down, recorded it a little bit, and then brought it into rehearsal a few days later.

We Got The Beat werd opieuw opgenomen voor de LP, dit keer met productie door Richard Gottehrer (oprichter van het Sire label, songschrijver van onder andere “Hang on Sloopy” en “I Want Candy“, en producer van onder andere de debuutplaat van Blondie). Die vertraagde de meeste van de Go Go’s songs, maar maakte een gelukkig een uitzondering voor “We Got the Beat”. Het werd de tweede single van de LP, en de best scorende voor Go Go’s.

We Got The Beat werd een nummer 2 in Amerika, van de nummer 1 gehouden door een andere powerwoman, Joan Jett met “I Love Rock’n’Roll”. In de album charts was het net omgekeerd en hielden de Go Go’s Joan Jett van de nummer 1.

In 2021 treden de vijf Go Go’s uit de periode van “We Got the Beat” nog altijd regelmatig samen op, en zijn pas opgenomen in de Rock’n’Roll Hall of Fame: “As the most successful all-woman rock band of all time, the Go-Go’s performed catchy, well-crafted songs that formed a bridge between the brash urgency of L.A. punk and the dark melodies of new wave pop.