Opgestoken middelvinger van “the American Beatle” Harry Nilsson richting astronauten (I wanted to be a spaceman, That’s what I wanted to be, But now that I am a spaceman, Nobody cares about me) – eat that Jeff Bezos – en zijn ex-vrouw Diane (You’re breakin’ my heart. You’re tearin’ it apart. So fuck you).

De man leefde van 1941 tot 1994, was een heel goeie vriend van tenminste 3 van de 4 Beatles, weigerde op te treden maar was desondanks toch een succes, was een notoir alcoholicus en scheurde zijn stembanden bij het opnemen van een album met drinkbuddy John Lennon, was zowat de ontdekker van Randy Newman, werd ondanks z’n bad boy image en songschrijftalent toch bekend met “softe” liedjes en covers als “Everybody’s Talkin'” (een song van Fred Neil, werd gebruikt als theme song voor de film Midnight Cowboy)

en “Without You” (een song van Badfinger):

Die laatste song stond op zijn bekendste LP “Nilsson Schmilsson” (met ook nog het calypso-nummertje “Coconut” en de rauwe rocker “Jump into the Fire”). “Harry Nilsson had a hit, a Grammy, and critical success, yet he still didn’t have a genuine blockbuster to his name when it came time to finally deliver a full-fledged follow-up to Nilsson Sings Newman, so he decided it was time to make that unabashed, mainstream pop/rock album. Hiring Barbra Streisand producer Richard Perry as a collaborator, Nilsson made a streamlined, slightly domesticated, unashamed set of mature pop/rock, with a slight twist.Allmusic.

Terwijl die LP nog in de hitparades stond, trok Nilsson alweer de studio in voor de opvolger, en deze keer waren blijkbaar alle remmen los: Son of Schmilsson. “Opening with a song to a groupie — he sang his balls off, baby, he nearly broke the microphone — and ending with an ode to “The Most Beautiful World in the World,” this record careens all over the place, bouncing from one idea to another, punctuated with B-horror movie sound effects, bizarre humor, profanity, and belches. There are song parodies, seemingly straight piano ballads, vulgar hard rock, lovely love songs, and a cheerful singalong with retirees at an old folks home who all proclaim, “I’d rather be dead than wet my bed.” … it’s just about the weirdest record to reach number 12 and go gold — but if you appreciate Nilsson’s musicality and weirdo humor, he never got any better.Allmusic.

“Spaceman”, met op de drum “Richie Snare”, dat was een nom de plume van Beatle-drummer Ringo Starr, kreeg een heel orchestraal arrangement van Paul Buckmaster (Bowie, Rolling Stones, Elton John, Leonard Cohen …). Vertelt het verhaal van een man die altijd al astronaut wil worden, maar eenmaal in de ruimte zot wordt van het rondjes draaien.
Werd een nummer 23 in de Amerikaanse Billboard Hot 100.

“You’re Breakin’ My Heart”, daarop dan weer een slidegitaar van een andere Beatle George Harrison, was in sommige landen ook een dubbele A-kant (het risico was iets te groot dat de song niet op de radio ging passeren), in AustraliĆ« wel een single, maar dan sterk gecensureerd. “During recording, Nilsson had begun to drink heavily and started to record more experimental and controversial material; producer Richard Perry urged him to reconsider and try to record something more in the vein of the earlier hit album Nilsson Schmilsson, but was overruled. Nilsson wanted to release the track as a single, but this was clearly impractical, for the profanity in the lyrics would never be broadcast on mainstream radio. RCA Records was apprehensive about even putting the track on the album, but it did eventually make the final pressing.#

Er wordt vrolijk maar ongenadig in uitgehaald naar zijn Harry’s ex-vrouw Diane Clatworthy

“You stepped on my ass
You’re breakin’ my glasses too
You won’t drive my car
Buy a lot of stuff
I’ve had enough of you, ooh
I’m goin’ insane
There’s no one to blame so fuck you”