30 jaar later nog steeds big fun in de binnenstad en ver daarbuiten

De backing track van deze techno song werd door de Detroitse DJ & producer Kevin Saunderson opgenomen in zijn thuisstudio.
Op zoek naar een tekst en vrouwelijke zanglijn, werd Saunderson door een andere “Housemaster” Terry Baldwin voorgesteld aan zangeres Paris Grey (echte naam Shanna Jackson) uit Chicago. Die had al een paar songs in de plaatselijke clubscene ingezongen. Samen bedachten ze “Big Fun”.

De tape werd door Saunderson echter gewoon in de schuif gestoken. Een paar maanden later was de Britse “dance entrepreneur” Neil Rushton op zoek naar interessant materiaal voor een techno-compilatie die hij aan het maken was: “Techno – The New Dance Sound of Detroit” – https://www.discogs.com/Various-Techno-The-New-Dance-Sound-Of-Detroit/master/45436 (techno werd gekozen als naam om het af te zetten tegen Chicago House). Het nummer kreeg een plaats op die verzamel-LP.

En van daar af was het vertrokken. Als zowat de eerste song uit Detroitse dance-scene wist deze song de overstap richting het brede publiek te maken.
Het werd een 1 in de Amerikaanse dance-charts, maar ook een 8 in de gewone hitparade van de UK, 4 in Nederland, 5 in Duitsland ….

L.A.Weekly zet de track bvb tussen de “20 best dance music tracks in history”:
https://www.laweekly.com/the-20-best-dance-music-tracks-in-history/
“Big Fun” was electronic dance music’s first pop moment. Created by Detroit techno godfather Kevin Saunderson and Chicago house singer Paris Grey, the song was a huge hit both in America and overseas, spawning a mini-boom in artists who mixed house beats with pop hooks and R&B vocals: Technotronic, Snap!, Deee-Lite. But beyond its obvious commercial impact, “Big Fun” was also a milestone in the way it mixed a catchy lead vocal and synth hook with what was essentially a techno backing track. Electronic dance music, for better or worse, would never again be a wholly underground phenomenon.

Inner CIty zou nog een hele reeks hits hebben, het bekendste de opvolgsingle van deze “Big Fun”: Good Life, eveneens met vocals van Paris Grey.

Keven Saunderson kreeg er zijn bijnaam “The Elevator” voor, “lifting dance music up from the underground”. Samen met Juan Atkins en Derrick May wordt hij zo tot de stichters van de Detroit techno gerekend, soms ook samenwerkend onder de naam “The Belleville Three”.

Ook in ons land zou dit zijn sporen nalaten, want deze twee Inner City singles staan zeker mee aan de basis voor wat allicht de meest gekende Belgische song ooit is: Jo Bogaert’s Technotronic met “Pump up the Jam”.