Ondanks dat het achteraf een van de betere OMD-songs bleek, werd dit enkel een single in de Benelux, omdat er al zoveel songs van “Architecture & Morality” hits waren geweest.

Uit de derde plaat van de Engelse synth-groep Orchestral Manoeuvres in the Dark (of kort OMD). “Architecture & Morality met with mixed reviews on release, but has since been recognised as one of the best and most influential works of its era; The Morning News named the album the greatest of 1981, and “the blueprint for synth-pop”. The album became a commercial success, selling over four million copies and spawning three international hit singles – “Souvenir”, “Joan of Arc” and “Maid of Orleans” – which together sold eight million copies.” Ook de plaat is, ondanks de meer commerciële richting die OMD later insloeg, ook de bestverkopende van de groep tot op vandaag.

De naam van de LP zou trouwens zijn bedacht door Martha Ladly, de frontvrouw van Martha and the Muffins, geïnspireerd door een boek “Morality and Architecture”. Martha was op dat moment immers ook de vriendin van Peter Saville, de ontwerper van de hoes (en van vele andere platenhoezen, vooral de legendarische van het Factory-platenlabel).

Productie werd gedaan door O.M.D. zelf, met ook credit voor Richard Manwaring. Die had daarvoor enkel met Budgie (een progressieve rockgroep) en wellicht grotere referentie The Human League’s “Travalogue” in de studio gezeten. De groep was op zoek naar een wat nieuw geluid, weg van de koude electronica. “A catalyst in the development of their new sound was former OMD member David Hughes using the band’s studio to manipulate choral samples he had recorded. Musically, the album is noted for making liberal use of those samples, as well as the Mellotron, a mechanical tape-replay keyboard.

Souvenir was de eerste single, waarop die koor-samples zeer duidelijk zijn. Werd een 3de plaats in de UK, bij ons 16.

Dan kwam “Joan of Arc” (niet te verwarren met Maid of Orleans, the waltz of Joan of Arc), dat werd een nummer 5 in de UK, maar deed helemaal niks elders.

en dan natuurlijk Maid of Orleans, dat het in de UK tot 4 schopte, maar bij ons, in Nederland en in Duitsland helemaal tot 1 ging.

Na deze drie top 5 hits in de UK vond de groep het dus wel welletjes daar, “She’s Leaving” werd daar dus geen single meer. “DinDisc/Virgin wanted to release the song as a single but the band felt that Architecture and Morality had been mined enough for singles and nixed the idea.” Met de enorme hit die “Maid of Orleans” in onze streken was, wist de platenmaarschappij de groep te overtuigen om dit in de Benelux wel als single uit te brengen.
Ondanks een passage in TopPop (eerste Youtube bovenaan) had dat geen gevolg in de hitparade.

Live, in 1981:

En 33 jaar later: