Jim Kerr aan de vooravond van de doorbraak.

Voor Sons & Fascination, de vierde LP van Simple Minds, zaten de Schotten op een keerpunt. Na drie redelijk experimentele albums verhuisden immers ze van Arista naar Virgin, veranderden ze van producer (niet langer David Leckie, maar Steve Hillage, een man die kwam uit de progressieve rock met Gong en hield van krautrock), en veranderden ze ook hun sound.

The rhythm section was made more prominent than on any earlier album of the band, loud, heavy and sometimes anchoring a track to one or two driving rhythm patterns, but also often put at moving angles with some of the other instruments or with Jim Kerr’s vocals (as in “The American” or “Sweat in Bullet”); this gave the songs a spatial, multi-planed and atmospheric sound, whilst keeping up propulsion.

Simple Minds zaten zo boordevol ideeën dat het uiteindeljk een een dubbel-LP maakten (met het budget van een enkele plaat). Kerr: “In retrospect I think we tried to achieve the impossible. We wanted to record a double album on the budget of a single one. But at that moment, we were so full of ideas, and we thought they were all useful. So we decided to record everything and ended up with a huge mess, a veritable nightmare

“The American” was de eerste track die opgenomen was, en werd ook meteen als single uitgebracht. Ook “Love Song” werd heel in het begin van de sessies opgenomen en werd al uitgebracht nog voor de LP helemaal klaar was.

The Guardian plaatst het nummer op 5 in de 10 beste nummers van Simple Minds: “Here, though, the band’s thick, juddering rhythms begin a transformation into something sleeker and more expansive, and while stadiums are still years away, Love Song still sounds so gigantic that few venues could hold it. Although the same sessions would produce the equally thrilling The American, Simple Minds never sounded more brutal, more insistent or more invincible.#

B-kant “This Earth That You Walk Upon” was nog een instrumentaal nummer toen ze het op de single zetten, voor de afgewerkte LP kwam er daar ook nog zang bij.

“Love Song” was de eerste keer dat Simple Minds de Top 50 in de UK binnen geraakten. In Zweden deed het nummer het het best: 16de plaats.

In 1992 maakten de Simple Mindes een remix van het nummer voor hun Greatest Hits album “Glittering Prize 81-92”. Het nummer werd toen ook opnieuw op single uitgebracht, met “Alive and Kicking” en werd dan een nog veel groter succes: 6de plaats in de UK-charts