Bloed maakt niet alleen lawaai, het kruipt ook waar het niet gaan kan. En dus maakte lieflijke folkzangeres Suzanne Vega onverwacht deze “industrial” song met Mitchell Froom.

Suzanne Vega was in 1992 toe aan haar vierde plaat. Na het merendeels akoestische “Suzanne Vega” in 1985 (met “Marlene On the Wall”) ging ze op de volgende platen al wat meer de pop-toer op. “Sollitude Standing” in 1987 (met “Luka” en “Tom’s Diner”) en “Days of Open Hand” in 1990 (met “Book of Dreams”), maar het bleef toch grotendeels “meisje met gitaar”.

Voor haar vierde LP, (99.9F°) gooide ze het roer serieus om: met producer Mitchell Froom (vooral bekend van zijn werk met Crowded House, maar ook Elvis Costello, American Music Club, The Del Fuegos, Pearl Jam, Los Lobos) drummer Jerry Marotta (Peter Gabriel’s drummer van 77 tot 86), bassist Bruce Thomas (vooral bekend van zijn werk bij The Attractions, daarvoor ook bij Sutherland Brothers & Quiver) en als gitaristen David Hidalgo (bekend van Los Lobos) en Tchad Blake (bekend van zowat alles, van Tracy Chapman tot Tom Waits, van Crowded House tot The Bangles).
Working with producer Mitchell Froom (who subsequently became her husband), Vega sounds completely at ease in the studio. Many of the songs display a new interest in space and sound, using both in an almost sculptural fashion, creating a compelling amalgam that industrializes folk music. Clanging percussion, eerie effects and ghostly synthesizers jostle for position with more conventional guitars and drums.#

Blood makes noise kreeg als achtergrond kloppen op een aambeeld, een diesel-motor en een gitaar met matrasveren, maar “It wasn’t like we were trying to get wacky, We were just trying to do what each song demanded, really. What we were trying to do was re-create the sound in someone’s head. We weren’t trying to pretend that we were Nine Inch Nails or anything.#

Het noise dat blood maakt is voor Vega het kloppen van je bloed als je bedreigd wordt, gevaar loopt of bang bent. Een gevoel dat ze zelf zeker had meegemaakt: “It doesn’t happen often. It’s only happened a couple of times in my life. You have this sensation of speaking very clearly through this tremendous roaring noise in your head, and you see black spots floating in front of your eyes. I’m like a spy — if I told everybody what the circumstances were, it wouldn’t work. So the only thing I can do is sort of describe what the feelings are in that situation, make the person feel the anxiety, and then leave the rest of it up to them.

Suzanne Vega en Mitchell Froom werden ten tijde van 99.9F° ook levenspartners, hebben samen een kindje “Ruby Vroom” (Soul Coughing vond die naam zo geslaagd dat ze hun debuutCD in 1994, met het geweldige “Is Chicago, Is Not Chicago” daarop, ook “Ruby Vroom” noemden).

Dat verhaal bleef wel niet duren, in 1998 gingen ze weer uit elkaar. Mitchell Froom is nu samen met Vonda Shepard (de muzikante die in Ally McBeal’s stamcafé optrad), Vega’s nieuwe (oude) liefde is een man genaamd Paul Mills, dat is ook een schoon verhaal.