Madonna als maagdje. Geen mens die dat geloofde, maar iedereen “bought it”.

Song kan niet besproken worden zonder haar performance als wulps bruidje op de MTV Video Music Awards van 1984. Iconisch momentje, dat van Madonna een superster en “Queen of Pop” maakte. Zindert eigenlijk nog altijd na in de Lady Gaga’s en Miley Cyrussen van recenter jaren.

In 1983 was Madonna al serieus doorgebroken, eerst in de dance-clubs met “Everybody” en “Burning Up”, daarna bij het poppubliek met haar “Holiday”, “Borderline” en “Lucky Star” die al top 10 materiaal werden in heel wat landen. Maar pas met “Like A Virgin” kwam ze helemaal bovenaan te staan.

Het was een song geschreven door Tom Kelly en Billy Steinberg, een duo dat bvb ook verantwoordelijk was voor “True Colours” of “I Drove All Night” van Cyndi Lauper, “Eternal Flame” of “In Your Room” van Bangles, “Alone” van Heart of “I Touch Myself” van Divinyls. Hun demo (met Tom Kelly’s beste falsetto stem) klonk zo:

Michael Ostin van Warner Brother’s A&R kreeg de song te horen, en vond het perfect voor Madonna. En zij was dadelijk helemaal overtuigd: “When I played it for Madonna she went crazy, and knew instantly it was a song for her and that she could make a great record out of it”.
Zijzelf: “I liked them (Material Girl & Like A Virgin) both because they were ironic and provocative at the same time but also unlike me. I am not a materialistic person, and I certainly wasn’t a virgin, and, by the way, how can you be like a virgin? I liked the play on words; I thought they were clever. They’re so geeky, they’re cool. I never realized they would become my signature songs, especially the second one.”

Madonna wou haar tweede plaat naar verluidt zelf produceren, maar werd door platenmaatschappij toch gekoppeld aan producer Nile Rodgers (Chic, Bowie, Sister┬áSledge, Diana Ross, Sheila B Devotion…). Nile Rodgers vond die demo van Kelly & Steinberg maar niks, “stupid & retarded” was z’n eerste reactie.
Maar toen hij 4 dagen na de voorstelling nog steeds met het liedje in z’n hoofd zat veranderde hij van mening. “It’s weird because I couldn’t get it out of my head after I played it, even though I didn’t really like it. It sounded really bubble-gummy to me, but it grew on me. I really started to like it. I handed my apology to Madonna and said, ‘you know… if it’s so catchy that it stayed in my head for four days, it must be something. So let’s do it.

Madonna volgde de demo tot in de kleinste details: “When Madonna recorded it, even as our demo faded out, on the fade you could hear Tom saying, “When your heart beats, and you hold me, and you love me…” That was the last thing you heard as our demo faded. Madonna must have listened to it very, very carefully because her record ends with the exact same little ad-libs that our demo did. That rarely happens that someone studies your demo so carefully that they use all that stuff. We were sort of flattered how carefully she followed our demo on that.” (zei Steinberg)

“Like A Virgin” werd de eerste Amerikaanse nummer 1 hit voor Madonna. Er zouden er later nog 12 andere volgen.
In de U.K. piekte de song op 3, daar zou ze pas met “Into The Groove” in 1985 helemaal bovenaan komen.
Bij ons bleef “Like a Virgin” steken op nummer 2 (achter “One Night in Bangkok” van Murray Head).
In Nederland was het hoogste plaats 4, daar zou ze pas met “Papa Don’t Preach” in 1986 op de eerste plaats komen te staan.

Zoals Madonna zegt werd “Like A Virgin” zeker een van haar “signature songs”, ze bleef hem in haar geruchtmakende optredens dan ook altijd meenemen.
In 1985, de Like a Virgin tour; als bruidje:

In 1987, de “Who’s That Girl” tour, met een striptease:

In 1990, de Blond Ambition tour, met de Jean-Paul Gaultier punt-bh’s:

In 1993, de Girlie Show tour, als Marlene Dietrich:

In 2006, de Confessions tour:

In 2008, de Sticky & Sweet tour als meezinger:

In 2012, de MDNA tour, sober met piano:

In 2016, de Rebel Heart Tour, in een remix van Denis Zabee