Het betere echtelijke gekissebis in een duet van twee niet-echtelijk verbonden soulgrootheden

In 1967 waren zowel Otis Redding als Carla Thomas on a roll. Carla Thomas had het jaar voordien haar eerste grote hit met B-A-B-Y. Otis had datzelfde jaar bvb hits met “Fa-fa-fa-fa (sad song)” en “Try a Little Tenderness”.
Producer Jim Stewart kreeg van het succes dat (Motown zanger) Marvin Gaye had in z’n duetten met Kim Weston (It Takes Two) en Tammi Terrell (Your Precious Love) het idee om ook de grootheden uit zijn Stax-stal te laten duelleren. Hij meende – terecht – dat “[Redding’s] rawness and [Thomas’s] sophistication would work well together.”
Otis Redding vond het een goed idee: “Well, hey, you from Memphis, you from Tennessee, you can hang” zei hij tegen Carla Thomas.

Ze namen op een paar dagen tijd (3 of 6, afhankelijk van de bron) een LP op met 10 covers (en een origieneel “Ooh Carl, Ooh Otis”), King & Queen genaamd, als Otis & Carla. De muziek was van de Stax “house-bad” Booker T. & the M.G.’s, pianist Isaac Hayes en de blazers van de Memphis Horns. Jason Ankeny van AllmusicRedding and Thomas enjoy an undeniable chemistry, and they play off each other wonderfully. Otis Redding never recorded a lighter, more purely entertaining record than King & Queen“.

De original van de song “Tramp” is geschreven door Lowell Fulson en Jimmy McCracklin, opgenomen door die eerste. Een paar maanden voor de Otis & Carla versie opgenomen.

Fulson (over zijn labelbaas Jules Bihari): “Oh, he hated ‘Tramp. However, when Bihari previewed the song for two influential disc jockeys, the response was “Hush! Man, get me my copy, quick. You sitting on a gold mine, talking about you want to hear some blues. You better get that record out….. The next thing that I know that thing was making plenty of noise. And then Otis Redding jumped all over it, which I didn’t mind a bit. But I said, “I wished you had given me another week.” He took it right on to the pop field, you know

Otis & Carla brachten het immers ook als single uit, amper een maand na Fulson’s versie. Het nummer verkocht al snel beter dan de original, piekte op nummer 2 in de R&B chart, nummer 26 in de Billboard Hot 100. In de UK deed de Otis and Carla single het nog beter, piekte daar op nummer 18. Bij ons deed de single niks, in Nederland stond het 3 weken genoteerd met een 15de plaats als hoogste.

In “Dynamic Duets: The Best Pop Collaborations from 1955 to 1999”, beschrijft Bob Leszczak hun interpretatie: “Otis and Carla gave “Tramp” their own stamp. They exchange quite a bit of dialogue between them in the song, with Carla putting Otis down because he doesn’t wear fine clothes and is in dire need of a haircut … She’s obviously a gold digger and laments that he couldn’t afford to buy her fine furs and cool cars. She repeatedly calls him a “tramp” from the Georgia woods … Otis Redding was born, like “Tramp” says, in the Georgia woods in 1941.

In 1985 sampleden Salt-n-Pepa stukken uit de Otis & Carla versie. en dissen daartussen uitgebreid de andere sekse. Kwam net voor “Push It”, hun doorbraak.