"GLITTERING 2000"
Belgian acts revisiting glam classics (2000, PIAS, 941.0020.20)
Songs (klik de -icoontjes
voor audio)
1. Das Pop "Tonight"
2. Arid "Killer Queen"
3. Arno "All the Young Dudes"
4. Marc Morgan "America"
5. Daan "Hospitality on Parade"
6. Soulwax "Children o/t revolution"
7. Mauro "Dynamite"
8. Praga Khan "Jean Genie"
9. Neven "Rocket Girl"
10. Ozark Henry "Suffragette City"
11. Kiss My Jazz "Cum on Feel the Noize"
12. Jeff Bodard "Get it On"
13. "De Mens "Do You Wanna Touch me"
14. Machiavel "The Faith Healer"
15. Sttellla "Poppa Joe"
Concept : Rudy Léonet
Sleeve : Phil van Duynen
Mijn Mening
Garbage in, Garbage out ... is een principe dat op veel dingen van toepassing
is, maar niet noodzakelijk op de kunsten. Zo levert afgekeurde ham toch een interessant
en spraakmakend kunstwerk in Gent, of zo blijkt de confrontatie tussen songs uit
de Glamrock periode - niet echte het summum van goeie smaak of legendarische songs
- en een selectie van hedendaagse Belgische pop & rockgroepen, toch ook voor
enig vuurwerk te zorgen ...
Uiteraard is het met een dergelijk gevarieerde groep muzikanten en dergelijk in
kwaliteit variërend songmateriaal (van David Essex tot Bowie) onmogelijk
dat alle bijdrages op "Glittering 2000 - Belgian acts revisiting glam
classics" even sterk zouden eindigen, een euvel van vrijwel alle "tributes"
of verzamelceedee's die zich niet beperken tot het "alle 13 goed"-principe.
Verrassend was wel te merken dat sommige "grote namen" er weinig van
bakken. Zo is Arid veel te braaf met
Queen's "Killer Queen", Arno
veel te slap met Mott The Hoople's "All The Young Dudes". De bijdrage
van Soulwax is zeker niet slecht,
maar wel de eerste versie van Marc Bolan's "Children of the Revolution"
waar ik níét van door het dak ga. De
Mens tenslotte laat op Gary Glitter's "Do You wanna touch" horen
waarom in het Nederlands zingen destijds blijkbaar geen carrièrezet maar
de enig mogelijke optie was.
Spijtig genoeg zijn er omgekeerd geen verrassingen (minder gereputeerde acts die
juist heel sterk voor de dag zouden komen, bedoel ik) : Marc
Morgan & Vincent Venet zijn saai op David Essex's "America",
Jeff Bodart zingt tegen zichzelf in
op T.Rex's "Get It On", Neven
holt zichzelf voorbij op Elton John "Rocket Girl".
Maar dan de rest : Ozark Henry
schittert op "Suffragette City" : de song werd serieus door elkaar gehaald
en gelijkt in weinig op het opzwepende origineel, maar is des te poignanter en
zowaar ontroerend. Praga Khan draait
"Jean Genie" door de techno-molen en kwam naar buiten met een opwindend
resultaat. Das Pop toont aan dat ook
kouwe pap valt om te toveren tot een opwindende single ("Tonight" van
de Rubettes). En Mauro (Pawlowski) op
Mud's "Dynamite", Daan op "Hospitality
on Parade" van de Sparks en Kiss My
Jazz op Slade's "Cum on feel the noiz" laten horen waarop de
goeie reputatie van de hedendaagse Belgische pop en rockgroepen gestoeld is :
muzikale inventiviteit, gebrek aan respect, en speelplezier. Buiten elke categorie
tenslotte opereert de geschifte ket van Sttellla
die aan "Poppa Joe" van de Sweet een behandeling oplegt die deze beslist
om zijn "Mamma Joe" doet roepen.
Samen levert dat 7 geslaagde tracks op 14 (over de bijdrage van Machiavel
zal ik voor de lieve vrede maar zwijgen). Als het de scoringsverhouding van een
voetbalploeg was, de garantie voor een Europese titel, voor een verzamel-cd niet
echt. Wel een wedstrijd waar de vonken van afvliegen ...
Zelf een mening over deze plaat ? Stuur maar op, dan zet ik ze hier
bij !
In de pers :
- Peter Vantyghem in de Standaard : "Glittering 2000 heeft iets
typisch Belgisch: de beste manier om bekende en geliefde muziek te eren is ze
te vervormen, vindt men hier. Je kan je niet voorstellen dat Zita Swoon een écht
disco-nummer zou maken, en diezelfde houding trilt van deze hele cd af. De weelderige,
exuberante glam wordt hier gedeconstrueerd tot kleinere, naaktere versies. ...
Het gevolg is dat de plaat nauwelijks nog kitscherig is, helemaal geen kostuumdrama
bevat, dat mannen mannen blijven.".
- Surf-Inn : "Vijftien Belgische bands en artiesten vergrijpen
zich aan een glamrock-cover: op papier een leuk idee, in de praktijk een prachtige
cd."
- JPS in Stage : "De veertigers onder ons kunnen deze toch wel
bizarre periode uit hun pubertijd nu herleven dankzij deze ... vaak behoorlijk
eigenzinnige versies van hits uit de glittering seventies die deze leuke verzamelaar
sieren. Maar pas op : het is niet al goud wat blinkt!"
- Dirk Steenhaut in Metro (de Morgen) : "Ideeën zijn soms
leuker dan de practische uitvoering ervan ... Ruim de helft van het deelnemersveld
weet met de gekozen songs niets aan te vangen."
Zelf nog ergens een goeie (of slechte) recensie zien staan ? Stuur
maar op !
Waar deze cd te kopen ? :
Deze CD online bestellen kan (prijzen opgezocht op 5 mei 2000, niets garandeert
evenwel dat deze nog zo zijn als u ze leest) :
Laagste prijs staat in het geel, hoogste in het rood. Deze prijsvergelijking
houdt geen rekening met mogelijke vermindering van kosten bij het bestellen van
meerdere CD's, bonuspunten, verschillen in levertijd e.d. Verzendingskosten zijn
deze naar een adres in België.
Heeft u deze plaat nog ergens anders goedkoper gezien, heeft u zelf een online
CD-winkel met Belgische producten erin, staat er een fout in mijn berekeningen
: laat het me weten.
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen(www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!