"Hij blaast, hij scat, componeert, schrijft teksten, en dan zingt hij
ook nog! Jean-Louis Daulne, Belg met zwarte wortels, bespeelt zijn eigen mond
alsof het een percussiemachine is, wonderlijk ten dienste van zijn songs die zowel
geïnspireerd zijn door vocale jazz, als door chanson met afrikaanse herinneringen
of uitstapjes naar verbazende akoestische rap", zo luidt ongeveer de
beschrijving van de vocaal veelzijdige Jean-Louis Daulne.
Songs
"La Rengaine"
54 sec. - 108 Kb.
song : Jean-Louis Daulne
Productie : Fred Fraikin, Guy Waku
Jaar : 1998
Record co. : EMI
Jean-Louis Constant Daulne werd geboren in Congo uit een Belgisch (blanke)
vader en een Congolese (zwarte) moeder. Na de dood van de vader tijdens een opstand
in 1964 vlucht de rest van de familie naar België, waar de Daulnes in een
Ardeenses plattelandsgemeente opgroeiden. Net als zijn zussen Marie en Anita Daulne
(zie Zap Mama) is Jean-Louis Daulne gebeten door het
muziekvirus. Aanvankelijk uit zich dit vooral in "bruitage" van reclamefilmpjes,
het drummen in een paar groepjes en zingen in achtergrondkoortjes tijdens de jaren
'80 (onder meer voor BJ Scott), muzikale bezigheden die
hij combineerde met zijn beroep als ergotherapeut in een home voor bejaarden.
Alhoewel hij eigenlijk al veel langer met muziek bezig was dan zijn wereldbefaamde
zus, kende die haar Zap Mama doorbraak al in 1990 (met bij de gastmuzikanten ook
Jean-Louis), maar moest onze man tot in 1996 wachten vooraleer hij echt de kans
kreeg om zich in de muziekwereld te bewijzen. In 1992 nam hij deel aan de preselecties
van het Eurosongfestival voor de RTBf met het zelfgeschreven
nummer "Swinguez-vous la vie" (hij eindigde 3de). In 1994 verzorgde
hij samen met zus Marie de soundtrack voor de film "Café au lait"
(ook bekend als "Métisse"), van regisseur Mathieu Kassovitz,
die muziek hiervan ook opnam in zijn later meer bekend geworden film "La
Haine".
De debuutCD in 1996 voor het kleine label Sowarex krijgt de titel OnomatOpoiia,
een titel die al voor een stuk een beschrijving vormt van de muziek erop : Jean-Louis
Daulne is immers een meester in onomatopeeën (klanknabootsingen) en vocale
ritmiek. Wel ging hij - anders dan zijn zus - niet de richting op van de roots-
of wereldmuziek, maar mengde Afrikaanse invloeden met frans chanson en funk, of
zoals hij zelf later zei : "Ik ben begonnen met percussie en luisterde
uitsluitend naar Amerikaanse en Angelsaksische muziek, zoals James Brown. Mijn
muziek was funky Engelstalige muziek. Van het Franse chanson wist ik niet veel
af, hoewel ik natuurlijk wel Brel kende. Bij het tekenen van mijn eerste platencontract
kreeg ik de raad het Engels door het Frans te vervangen. Noodgedwongen ben ik
dan maar aan het vertalen geslagen." Aandachtstrekker op de CD was zeker
de half gescatte, half gezongen versie van het Jacques Brel
chanson "Vesoul", een nummer dat hij later op zijn derde cd nog eens
zou hernemen.
De CD werd gemaakt samen met Christophe Vervoort (ook de rechterhand van Axelle
Red), met wie hij - in duo - op concerttournee gaat. Deze tour wordt zeer
goed onthaald, en zeker in Quebec zijn de reacties laaiend enthousast (zie het
begincitaat van deze tekst). In Spa (home van de Belgische Francofolies) spreekt
men nu nog van zijn optreden in 1997, samen met Maurane.
De CD en concerten trekken genoeg de aandacht om EMI te interesseren Jean-Louis
Daulne een contract aan te bieden. Dit levert in 1998 een tweede CD op, genaamd
"Doum Doum Tchak". Daarop onder andere een tekst aangeleverd
door André Bialek (na een jarenlange stilte) en
door Mweze Ngangura (de regisseur van de film "Pièces d'identités",
waarin Jean-Louis Daulne de rol van taxichauffeur Chaka-Jo vertolkte) op "ndeqe
ta akfajiri", hetgeen "de morgenvogel" betekent.
In 2001 dook Jean-Louis Daulne opnieuw in de cd-rekken op, met zijn derde album,
opnieuw voor EMI en weer met Christophe Vervoort, simpelweg "Jean-Louis
Daulne" genaamd. Op deze CD - de eerste die ook een release in Frankrijk
zou gaan krijgen - was hij verrassenderwijs wel een andere richting ingeslagen
: die van de melodie. Zelf verklaarde hij "Ik wil me niet herhalen, geen
dingen doen die ik al van buiten ken. Te gemakkelijk. Ik verkies te ontdekken,
onbekend terrein te gaan verkennen. De mens is toch van nature een nieuwsgierig
en wispelturig wezen. Dus inderdaad, deze plaat is zonder twijfel veel muzikaler
dan de voorgaande, maar de geluiden blijven toch een belangrijke rol spelen".
In het frans leverde dit zelfs de fijne woordspeling "Cette fois, je n'ai
pas abusé des sonorités. C'est plus chanson que chant et son"
op. Opmerkelijk nummer op de CD was zeker "Zusje", een nummer dat hij
schreef voor zijn zus Yvette (die geboren werd uit het huwelijk van zijn moeder
met een Vlaamse vader, en die ook muzikante is, zij het in het klassieke genre),
in een mengeling van Frans, Nederlands, en lingala, waarin zelfs Hugo Claus geciteerd
wordt.
Thierry Coljon van Le Soir vatte 's mans carrière tot nog toe goed samen
met de woorden: "Op "Onopatopiia" ontdekten we een talentvol
schrijver, moeiteloos jonglerend met woorden en geluiden, terwijl "Doum doum
tchak" ons een vertolker liet horen, begaafd met een buitengewoon gevoel
voor ritme en melodie. Wat het nieuwe album betreft, dit zal zeker bekend worden
als het album dat ons de persoonlijkheid van Jean-louis Daulne liet kennen. Vandaar
ook wellicht die eponieme titel. Een teken van volwassenheid?"
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!