Begonnen als een groepje van vier zestien-jarigen in 1978 als The Bungalows.
Na het leren bespelen van enkele instrumenten en een naamsverandering naar Red
Zebra, debuteerden ze met zelfgeproduceerde, zelfgeschreven en zelfverkochte EP.
Songs
"I can't live in a living room"
66,4 sec. - 130 Kb.
song: Red Zebra
Produced : Red Zebra.
Year : 1980
Record co. : Zebra
"The beauty of the beast"
45,1 sec. - 89 Kb.
song: Red Zebra
Produced : Jean-Marie Aerts.
Year : 1983
Record co. : Parsley
"Polar Club"
57,1 sec. - 112 Kb.
song: J. Isselee
Produced : J-M. Aerts.
Year : 1983
Record co. : Parsley
Op deze EP stond de song "I can't live in a living room" te pronken.
Deze bijtende aanklacht aan de burgerlijkheid werd onmiddellijk een radiohit en
groeide uit tot een van België's punkklassiekers. Na nog een single (TV Activity)
namen ze het mini-album "Bastogne" op in 1981. Drijvende op de toenmalige
golfslag van de "cold"- en "new"-wave, had deze plaat heel
wat impact.
Hun eerste volledige album "Maquis" uit 1983 (voorafgegaan door de
krachtige singles "Lust/The beauty of the beast" en "Polar Club")
werd echter op gemengde reacties onthaald waarna de groep in een dal terechtkwam
en in 1986 tenslotte werd opgeheven.
Daarna begon Red Zebra aan een soort processie van Echternach, met voortdurende
herenigingen. Humo schreef over deze groep in 1997 dan ook "Geen idee
of het een verdienste is, of een vermelding in het Guiness Book of Records waard,
maar bij ons weten is geen enkele groep erin geslaagd zijn fifteen minutes of
fame langer te rekken dan Red Zebra. In het begin van de jaren tachtig betekende
dit Brugse gezelschap heel even iets onder een paar Vlaamse kerktorens ... en
sindsdien werd geen gelegenheid onbenut gelaten - Red Zebra 10 jaar geleden opgericht
! Red Zebra vijf jaar geleden gesplit ! Lustrum-viering van de eerste reünie
! - om de groep weer bij elkaar te fluiten. Qua afscheids-tournees, eenmalige
reünie-concerten en definitieve allerlaatste afscheidsoptredens steken ze
zelfs The Ramones naar de kroon. In Groot Brugge zit de koopmansgeest dan ook
al sinds de vroege middeleeuwen in de genen."
In 1990 kwamen de meeste originele leden terug bijeen om een aantal live-optredens
te verzorgen. In 1992 kwam "From Ape to Zebra" uit, een goedverkopende
"Best of". Hierna ontstond er opnieuw terug heel wat vraag naar live-optredens
van de groep, waarvan een neerslag op de live-cd "A Red Zebra is not a Dead
Zebra" terechtkwam. Ondertussen gingen de leden van de groep ook elk huns
weegs.
Gitarist Bruno Melon, die voor Red Zebra ook nog met The Strings in actie
kwam, zwermde uit naar The Wolf Banes en ging daarna
ook nog Afrikaans met La Fille d'Ernest.
Bassist Pip Vreede was ook met de Wolf Banes actief en toerde daarna ook nog rond
met Whim Punk.
Enkele andere Zebra's (Provoost, Maertens en Isselee) vormden het groepje "His
Royal Fume". Althans volgens Humo was dit een regelrechte ramp : "Het
gerucht doet de ronde dat His Royal Fume bestaat uit enkele leden van Red Zebra,
de groep die ons enkele keren kippenvel bezorgde met I can't live in a living
room", maar dat is alleszins niet te horen op dit werkstuk. Daar waar Red
Zebra soms gevaarlijk, bij momenten grensverleggend en nooit gewoon waren, lijkt
dit wel een hobby-project voor vermoeide copywriters.".
Zanger Peter Slabbynck had ondertussen ook niet stilgezeten : eerst stichtte hij
de groep "The Boy Wonders" en daarna ging hij met Kloot Per W in zee
voor de schandaalgroep de Lama's. Toen de live-plaat van
de Zebra's "A Red Zebra is not a Dead Zebra" terzelfdertijd als het
Lama-succes zeer goed begon te verkopen, keerde hij terug naar de thuisstal.
In 1996 werd besloten de draad van de groep terug serieus op te pakken (zonder
Melon en Vreede, vervangen door Jurgen Surinx en Nicolas Delfosse). Na een single
"Sanitized for your protection" zag begin 1997 de cd Mimicry het daglicht,
meer dan 14 jaar na hun eerste plaat. Uit de bio : "De titel verwijst
naar de eigenschap van bepaalde dieren om zich perfect te kunnen aanpassen aan
hun omgeving - of hoe de groep uit de jaren '80 zich goed in zijn vel voelt in
de jaren '90". De cd, geproduceerd door Staf Verbeek, klonk gevarieerder
dan hun vroegere werk, met naast punk ook moderne rock en gastvocalen van Dett
Peyskens (zie Pas De Deux). De critici waren achter
opnieuw niet mals voor de groep : Jacky Huys "Red Zebra voegt met Mimicry
absoluut níets toe aan zijn oeuvre. De sobere, zeg maar kale eigenheid
vaan eertijds is vervangen door nogal eendimensionale, metallieke doordeweeksheid.
Het hoogtepunt ligt achter hen, niet voor hen".
In 1999, "I can't live in a living room" was selected for the yearly
Studio Brussel contest where Jan Sprenger & C° let an old song get covered
by new talent (in this case Fence (who later released
it on their "Always Ultra"-single), Atomic (superhero from outer space,
aka DJ 4T4 of 't Hof van Commerce), Janez
Detd. (who did a ska version of it), Kolk
(drum'n'bass with dutch lyrics) and Orange
Black (guitarrock from Kontich).
In 2000, the band is celebrating the 20th anniversary of the legendary song, with
a special 2-hour performance in front of a seated audience in the Stadsschouwburg
of their hometown Bruges (October 28th). This performance was also captured on
CD, and released on the Belgian Parsifal label in 2001 with the title "Last
Band Standing". On it, there were 13 new interpretations of the songs
that made their fame.
Members :
- Peter Slabbynck - Patrick Provoost (vocals)
- Geert Maertens
- Johan Isselee (drums)
- Chery Derycke - Pip Vreede - Jurgen Surinx (bass)
- Jan D'Hondt - Bruno Melon - Nicolas Delfosse (guitar)
Koop CD's van deze groep
bij
Albums :
- Bastogne (Zebra - 1981)
- Maquis (Zebra - 1983)
- From Ape to Zebra - Best of (Antler-Subway - 1992)
- A Red Zebra is not a dead Zebra (Antler-Subway - 1994)
- Mimicry (1997)
- Last Band Standing (Parsifal, 2001)
Records (His Royal Fume)
- His Royal Fume (Play that Beat! - 1993)
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!