(Patrick) Riguelle en (Jan) Hautekiet zijn twee muzikanten die zich - eerst
zeer sober, later met groep - toeleggen op het authentiek interpreteren van andermans
songs.
Songs
"How do you Stop"
1'17 sec. - 151 Kb.
song : Dan Hartman / Charlie Midnight
"Veronica"
1'7 sec. - 133 Kb.
song : Declan McManus, Paul Mc Cartney
Jaar : 1998
Record co. : VIA
"Two Girls"
50,4 sec. - 99 Kb.
song : Townes Van Zandt
"Cockpit"
48,9 sec. - 96 Kb.
song : dirk Blanchart
"High on a Hilltop"
50,6 sec. - 100 Kb.
song : Nick Lowe
Jaar : 2000
Record co. : LC Music
Vooraleer deze twee heren elkaar vonden in het project Riguelle & Hautekiet,
hadden beiden al een jarenlang parcours in de schaduw of iets meer op de voorgrond
van de Belgische rock achter zich.
Jan
Hautekiet begon z'n carrière bij de rockband Stewball in de jaren zeventig
(met o.m. ook Karel Vereertbruggen en Vincent Rouffaer), maar werd toch eerst
en vooral bekend via radiostation Studio Brussel waarvan hij aan de wieg lag in
1983 en sinds 1998 "nethoofd" is. Tussen en na zijn radiowerkzaamheden
(Hallo Hautekiet) maakte hij echter ook altijd tijd om - vooral live - piano of
accordeon mee te spelen met allerlei groepen en projecten (vb. de LSP Band, Spelers
& Drinkers, de "Dokter Devuyst"-musical, A
Vapore ...). Patrick Riguelle begon in de jaren tachtig bij K13, deed mooie dingen in
de achtergrond bij dirk Blanchart (The Groove Quartet),
Salvatore Adamo en Brendan Croker (the Serious Offenders),
probeerde het weer rockend met The Responsibles, werd zanger bij Kadril
(en maakte daar folkmuziek weer beluisterbaar door het rockpubliek), en dwong
overal respect af met zijn veelzijdige stem.
Deze twee muzikanten hadden elkaar op deze omzwervingen uiteraard ook al menigmaal
ontmoet, en speelden samen bij "Eikels Worden Boomen" (voor Brosella),
Spelers & Drinkers, een Bob Dylan Tribute, en als afsluiter van het tv-programma
"Wijlen de Week". Riguelle hierover later : "Het klikte al van
bij de allereerste keer. Het vermoeden: kijk, da's een interessante gast, dat
was er wel al. Op Brosella Folk, nu zeven jaar geleden, wist ik meteen: that's
my man." Op vraag van het Ukkelse culturele centrum Het Candelaershuys
staken ze in oktober 1997 de hoofden samen om een programma samen te stellen met
covers die hen beiden konden aanspreken (o.m. Jacques Brel,
Robert Long, Wim Sonnevelt ... passeerden die eerste keer de revue). De combinatie
van Hautekiets sobere en functionele pianospel en Riguelle's kameleontische stem
zorgde daar voor genoeg chemie en kippevel om dit een blijvend project te maken.
In 1998 nam Riguelle & Hautekiet een eerste - erg sobere - CD "A
Minor Thing" op, in de Brusselse Jet Studio's met Staf Verbeeck. Hoogtepunten
op deze cd waren zeker de versie van het van Joni Mitchel bekende "How
do you stop", Elvis Costello's "Veronica" en Richard
Thompson's "I feel so good". Andere artiesten die materiaal leverden
dat door Riguelle doorleefd werd gezongen waren o.m. John Cale ("Carribean
Sunset"), Neil Young ("Don't let it bring you down"), The
Beach Boys ("God only knows"), XTC ("1000 Umbrellas"
én "Books are burning"), Bob Dylan ("Lovesick"),
the Stones ("Down in the hole") of Kevin Coyne ("Are
you deceiving me?").
Op de vraag of ze geen schroom voelen werk van dit soort "monumenten"
aan te pakken, zei Patrick Riguelle "Jan is daar nog meedogenlozer in
dan ik. Vroeger had ik toch nog enige schroom, die heeft hij helemaal weggenomen.
(lacht) Een nederige houding heb ik enkel ten opzichte van de song, niet zozeer
ten opzichte van de artiest. Het liedje leidt een eigen leven. Gelukkig. Bestaat
de song enkel bij gratie van de artiest, wie speelt de song dan als die artiest
heengaat? Jacques Brel is al een hele poos dood, dus daarom mogen we zijn nummers
niet meer spelen? Asjeblieft niet, want dan sterven ook zijn songs."
De cd werd in elk geval bijzonder goed ontvangen - Humo bijvoorbeeld schreef "Even
mooi als ongekunsteld. Het mocht geen geld kosten, maar dat heeft de kwaliteit
niet gedeerd", Knack "spectatulair zijn de interpretaties van
het tweetal nooit, maar ze spelen de nummers wel met stijl en gevoel. Alle respect
voor deze moedige onderneming." - wat leidde tot een lange tour waarin
ze even unplugged als op de CD hun ding deden.
In het jaar nadien vormden Patrick Riguelle & Jan Hautekiet de nucleus
van De Laatste Showband, waarmee het gelijknamige praatprogramma op TV1
elke avond met een cover wordt afgesloten. Toch werd het vervolg van hun samenwerking
niet gedaan onder deze - wellicht bekendere - naam. Wel werd de bezetting in 2000
gewijzigd : Er was immers een ritmesectie ingelijfd, namelijk Joost van den
Broek (de blonde drummer van de Laatste Showband, eerder o.m. met My
Velma) en Werner Lauscher (sessiemuzikant voor o.m. Jo
Lemaire en Zakformaat XL). Dit zorgde
voor een veel straffer groepgeluid, en voor een wat meer gevarieerde repertoirekeuze.
Naam van de 2cd CD werd "Red
Harmony" (naar een type Gibson-gitaar), en deze keer werd onder meer
geput uit het werk van Pete Townshend ("Secondhand love"), Townes
van Zandt ("Two Girls"), John Lennon (een medogenloze versie
van "How do you sleep"), Nick Lowe ("High on a Hilltop")
of Tom Waits ("Red Shoes By the Drugstore") en dirk
Blanchart's "Cockpit". Terugkomers in de gekozen auteurs waren Richard
Thompson ("Shoot out the lights"), Neil Young ("Words
(Between the Lines of Age)" en John Cale ("Taking your Life in
your Hands"). Niet altijd was de keuze van het repertoire even evident,
zoals blijkt uit een cover van Marianne Faithfull's "Over Here (No Time for
Justice" (een B-kantje), of minder bekende artiesten als Tim Easton ("Everywhere
is Somewhere"). Grootste gemene deler tussen al deze artiesten, zegt de bio
"Songs uit het collectieve geheugen over leven en dood, liefde en lijden.
Nummers over onderweg zijn, over zoektochten, over thuiskomen en dan weer afscheid
nemen. Brokken muzikaal erfgoed. Altijd goed voor een avondje on the road op zoek
naar authenticiteit. Liefde voor muziek. Red Harmony", of zoals Jan Hautekiet
aan de Standaard zei "Dat is authenticiteit. Op deze plaat staan enkel
integere artiesten. Zij zingen niet om het even wat. De meeste songs zijn als
een geheel tot stand gekomen: tekst en muziek samen. We vinden dat van levensbelang.
Op deze cd hoor je onze echte ziel."
Ook na deze CD werd er uiteraard een tour opgezet, die hun dankzij de nieuwe
bezetting ook op grotere podia bracht (vb. Lokerse Feesten). In juli 2001 had
Riguelle & Hautekiet - samen met een reeks gasten - zo de eer om de Genste
Feesten af te sluiten - normaal gezien voorbehouden voor Raymond
van het Groenewoud.
Leden :
- Patrick Riguelle (zang, guitar, lapsteel, harmonica)
- Jan Hautekiet (piano, accordeon)
- Joost van den Broeck (drums, percussie)
- Werner Lauscher (bas)
Koop CD's van deze groep
bij
Albums :
- A Minor Thing (VIA, 1998)
- Red Harmony (LC Music, 2001)
Websites :
- Mijn bespreking van de CD "Red
Harmony"
- riguellehautekiet.com is de officiële site
- management : Lipstick Notes
- Booking & concert calendar : Garifuna
- Het Candelaershuys
aan de basis via "Riguelle en Hautekiet intiem"
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!