Grootschalig Vlaams mambo orkest, of zoals Stoffel Verlackt dit project op
zijn homepagina aankondigde: "Recht vanuit het broeierige Havana-aan-de-Schelde
speelt voor u ten dans: het 28-koppige Nedercubaanse Showorkest El Tatttoo del
Tigre. Bruine Rum ! Tito Puente ! Brylcreem ! Machito ! Havana-sigaren ! Yma Sumac!
Spaans met veel haar op! en vooral : MAAAAAAAAAAM-BO!!!!"
Songs
"The Bumblebee"
46 sec. - 91 Kb.
song : Rimsky Korsakoff
"Mambo n°8"
35 sec. - 69 Kb.
song : Damaso 'Perez' Prado
"Malambo"
1'28 sec. - 174 Kb.
song : Moises Vivanco
Jaar : 2001
Record co. : Munich Records
Het oudste bericht over El Tattoo del Tigre dat ik terugvind dateert van maart
1998, toen Benjamin Boutreur uit Zita Swoon
en Flowers for Breakfast stapte "om zelf een
big-band en een latino-salsa-band of zoiets te beginnen". Samen met Tom
Hautekiet (Kakkewieten, grafisch ontwerper van Zita Swoon of bvb Rock
Werchter), Stoffel Verlackt (Metal Molly,
Flowers for Breakfast) en Carlo Mertens (Wizards
of Ooze, Flat Earth Society ...) was inderdaad het plan gerezen om een big
band samen te stellen en daarmee een swingende mambo show op poten te zetten.
Tom Hautekiet daarover : "Ik zag een big band in een Antwerps café.
Dat klonk zo goed. Ik begon platen van Perez Prado te verzamelen. Die sfeer. Héét!
En ze konden zingen. Ambiance! Nogal wat anders dan de duffe elektronische pop
van de jaren '80. Dat wilde ik dus ook. Héte muziek maken."
Leden voor het orkest werden geronseld bij de Kakkewieten (een bende
muzikanten, acteurs en andere kwieten, bekend geworden via Bart Peeters' "Vliegende
Doos"-shows), bevriende muzikanten (vb. Kobe Proesmans en Steven
Van Gool van Wawadadakwa, Thomas de
Prins van Soul Sucker ...) en sessie-muzikanten.
Theo Mertens (vader van Carlo, en gereputeerde jazzmuzikant) bleek bovendien
bereid zijn enthousiasme in het project te storten "Ze hebben me gevraagd
om mee te doen en ik heb gezegd dat het meteen góed moest zijn. Echt góed!
En de enige manier om goed te zijn is goeie muzikanten te hebben. Toen ik deze
band voor het eerst hoorde, zat het ritme goed. En in de mambo is het ritme de
basis van alles. Daarom doe ik mee."
Het repertoire van El Tattoo del Tigre werd samengesteld uit het klassieke
mambo-repertoire, met nummers van Perez Prado (de historische uitvinder
van de mambo, die door Cubaanse rumba-ritmes te vermengen met Amerikaanse big
band swing de meest toegankelijke variant van de Zuid-Amerikaanse dansmuziek uitvond),
Machito, Mario Bauzo, Moíses Simón, Consuelo
Velazquez of Marcos Valle. Buitenbeentjes waren bijvoorbeeld werk van
Yma Sumac (de "inca-prinses" met een onwaarschijnlijk hoge stembereik,
door Esmé Bos na de nodige zanglessen kundig nagebootst) en een zeer kundige
bigband-uitvoering van Rimsky-Korsakoff's "Flight of the Bumblebee"
Een eerste keer kwam de groep naar buiten tijdens "De Nachten", een
tweedaagse kunstenhappening in de Antwerpse Singel in januari 2000, en dit optreden
miste zijn effect niet: "people didn't know what was happening, even regular
Kakkewieten followers who knew something about weirdness sat with their mouths
open for the first ten minutes. A mindblowing mix of Latin-American music".
Er was immers bovenop de muzikale show ook nog gedacht aan de visuele uitwerking,
waarbij Adriaan van den Hoof (Discobar Galaxy) en Peter van den Begin
(Raf & Ronny) met veel gevoel voor machismo optraden als ceremoniemeesters.
Ongelooflijk genoeg werden ze hierna meteen getekend voor een topplaats op Rock
Werchter, en vermits er over de groep nog niet veel bekend was, waren ze daar
voor velen dé verrasing van het festival. Later op het jaar volgden nog
optredens op de Lokerse Feesten en Boterhammen in de Stad.
In 2001 werd besloten El Tattoo del Tigre ook op (titelloze) CD vast
te leggen. "Daar is intern wel een beetje discussie over geweest, in de
trant van: 'Is dat eigenlijk wel nodig, een cd uitbrengen met allemaal nummers
waarvan al heel goede versies op plaat te vinden zijn?' Maar uiteindelijk zijn
dit de nummers zoals wij ze spelen. En ook de klank is niet onbelangrijk: dit
is toch iets meer hifi dan de versies van weleer. Plus: dit is een goed visitekaartje,
om meer optredens te krijgen". Daarvoor werd een paar dagen de Ancienne
Belgique afgehuurd. Stoffel: "We hebben ons hier gewoon in de AB op het
podium gezet, we hebben micros rond alle instrumenten gezet, we hebben ook
de zaal gebruikt als galm, we hebben op geen enkele moment digitale galmen gebruikt."
Het humor-aspect van de live-uitvoering werd niet gebruikt in de songs zoals ze
op de CD belandden.
De CD werd op 9 mei voorgesteld aan een kokende Ancienne Belgique. Peter Vanthygem
in De
Standaard daarover : "Natuurlijk is het te gek voor woorden: een Vlaamse
big band die hip wordt met de populaire muziek van de jaren veertig. ... De plaat
maakt het niet duidelijk: is dit een klucht, of is het de heren ernst? Het concert
maakte het iets duidelijker: het is hen ernst, maar als goeie Belgen zien ze het
surrealisme van de opzet gauw in. En ze gedragen er zich naar ... Straf orkest,
dat zeker. Ervaren lui die het repertoire lieten bruisen zoals het hoort. ...
Over de vocalisten had ik al meer twijfels. Een paar konden amper zingen, dat
was duidelijk. Maar wanneer ze samenzongen, viel het wél goed. Met zijn
achten defileerden ze graag voorbij, in kitscherige retrostijl, met van die ijverige
Andrew Sisters-lachjes die vroeger de helden aan het front moed moesten geven
... Op die manier werd het geheel een bizarre combinatie van willen, niet steeds
kunnen, dan ook niet écht willen, en soms plots wél kunnen."
Ondertussen zijn er ook al allerlei nevenprojecten en -projectjes uit El Tattoo
del Tigre ontsprongen, zoals "Tres Tristes Tigres", waarin Esmé
Bos, Benjamin Boutreur & Bart Voet melancholische levensliederen uit allerlei
culturen en taalgebieden interpreteren, of het Pieter Embrechts Famøsorkest
(blazers zonder bläsers), waarin 8 muzikanten en 1 zanger-verteller een swingend
concert brengen dat wordt afgewisseld met fantastische verhalen en gedichten van
grote en kleine schrijvers.
Belangrijker wellicht is dat een aantal van de leden van El Tattoo ondertussen
ook aan het werken zijn aan eigen materiaal, en dat het de bedoeling is van de
volgende CD dus niet alleen een hoogst swingend, maar ook een origineel werkstuk
te maken.
In 2001 stond de groep onder andere op "Chapeau Europe" (spektakel
op de Brusselse Grote Markt ter meerdere eer en glorie van het Belgische voorzitterschap
van de E.U.) en Marktrock Leuven. Ook in december gaat de groep opnieuw op tournee
door het land. De concertdata en -plaatsen daarvan vindt u in het forum.
Leden :
- Kobe Proesmans (congas, bongos, timbales)
- Stoffel Verlackt (timbales, drums, guitar)
- Junior Mthombeni (bongos, congas)
- Tom Hautekiet (Percussion, vocals)
- Thomas de Prins (Piano)
- Carlo Mertens (trombone)
- Pieter Lamotte (bass trombone)
- Lode Mertens (trombone)
- Frederik Heiremans (trombone)
- Serge Plume (trumpet)
- Nico Schepers (trumpet)
- Guy Hennaut (trumpet)
- Olivier Botson (trumpet)
- Theo Mertens (trumpet)
- Hugo Boogaerts (tenor sax, flute)
- Tom Mahieu (tenor sax, flute)
- Sara Meyer (alto sax)
- Benjamin Boutreur (alto sax)
- Marc De Maeseneer (baritone sax)
- Steven Van Gool (upright bass)
- Bart Voet (vocals, guitar)
- Esmé Bos (vocals)
- Tine Embrechts (vocals)
- Nele Bauwens (vocals)
- Peter Embrechts (vocals)
- Koen de Graeve (vocals)
- Adriaan van den Hoof, Peter Van den Begin, Zulma Echavarria, Marlielis Gomez
Bisset, Kristof Roseeuw, (masters of ceremonies, dancers ...)
Koop CD's van deze groep
bij
Albums :
- El Tattoo del Tigre (CD, Munich Records, 2001)
Websites :
- Video-interview en reportage tijdens de opnames van de debuutcd bij Fun2Go
- El Tattoo del Tigre-pagina op de site van Munich
Records
- Interview met Stoffel Verlackt, Kobe Proesmans & Esmé Bos bij Radio
1 Tropical
- en nog een interview met dezelfde mensen, bij Mao
Magazine
- Bespreking van de debuut-cd op Kkunst
- Mambo Kings bewijzen dat blank kan swingen, artikel in De
Standaard
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!