Begonnen in de jaren negentig onder de naam "Vibes Ahead Alliance"
als epigoon van het "Jazz-dance" genre (Gilles Peterson, Young Disciples,
US3, Jamiroquay, Guru ...). De kern van de groep zijn Wim Tops en Peter Revalk,
die daarvoor ook al speelden in kleine disco-funk groepen, en zich aan experimenten
met house, techno en raggamuffin waagden. In 1992 wordt een jazzy demo goed ontvangen
door platenfirma Creastars, die onmiddellijk besluiten wat studiotijd te investeren
in Tops en Revalk. Hun debuut is de EP "The Bone" die in oktober 1992
het daglicht zag. Deze (grotendeels) instrumentale track is sindsdien een klassieker
geworden en werd een clubhit in de Benelux en Engeland, en kwam terecht op talrijke
compilaties, waaronder "Totally Wired 10" van het Londense label Acid Jazz.
Omwille van auteursrechterlijke redenen moet de groep in 1993 van naam veranderen.
De kern van de groep blijft dezelfde, maar wordt nu wel wat uitgebreider (voor
de live-optredens waren ze trouwens al met 7, onder de naam Vibes Ahead Allstars).
Een jaartje later debuteren ze als de Wizards of Ooze met de plaat "The
Dipster". De muziek blijkt heel wat gevarieeerder dan het genre, vermits
er ook duidelijk soul, fusion en psychedelica te horen valt, dat alles gelardeerd
met breed uitgesmeerde Moog en Hammond-orgels. Andere kenmerken van de groep zijn
de hoge stemmtjes van de twee voormannen, de onvoorspelbare tempowisselingen en
de tamelijk debiele teksten, die ze publiceren als "A horse, a bucket and
a spoon". Enkele voorbeelden :
Fuzzball :
Fuzzball, You're my Taj Mahal,
'cos you got it all, Fuzzball
Fuzzball, You're my baby doll,
And now I've got it all, Fuzzball
Big Mama : Big Fat Mama, Big fat brother,
Big fat daddy, And they all love each other
Big mama don't need me, Big mama is fine,
She's a big killer lady, with a big black behind
Big love allmighty, And she knows what it is,
I would die, for a Big Mama kiss
Zambeezy :
The dipster is back in full zambeezy outfit
She dipped and dived and has arrived
Superzam, hyperbam the main beezy operator
And together we'll be zambofied
Hail zambeezy queen of the dipsters mother of zambo
Thy mud will be molded and thy dip will be mine
And forever we'll dip and dive
"Trippin'" en "Fuzzball" worden radio-hitjes in 1994 en
het volgende jaar touren ze doorheen heel Europa. In 1996 brengen ze hun tweede
plaat "Bambee!" uit.
Deze plaat is nog gevarieerder dan de eerste en bevat ook gastvocalen van Marie
Daulne & Sabine Kabongo (van Zap Mama, voor wie
bandleden Luk Michiels en Bruno Meeus eerder een bijdrage leverden voor hun plaat
"Seven"). De plaats is minder instrumentaal dan de eerste.
Enkele besprekingen : " Wat u moet verwachten? Neem de beste fusion-groep
aller tijden (Chick Corea's Return to Forever), de funk van James Brown, synthesizerpret
à la Tangerine Dream en zelfs een snufje hardrock, en u komt aardig in de buurt.
Dit is Zappa op z'n Vlaams: cool, nerveus, grappig, triestig, moeilijk, makkelijk...
Géén plaat kortom voor wie houdt van coupletje-refreintje-coupletje, en dus vreesbaar
maar hoogstwaarschijnlijk zo oncommercieel als de pest."
Of : "Meer dan ooit blijkt uit het fenomenale "Bambee!" dat veelzijdigheid
een natuurlijke eigenschap is van het tweekoppige Wizards-brein. Het is beslist
origineler en creatiever dan zijn voorganger "The Dipster". De donkere melancholische
parel "Dusty Pieces", de eerste single van de plaat, drijft op een stevige beat
en verrast de nietsvermoedende luisteraar met een verassingsaanval van door merg-en-been
gaande violen. In het sprankelende "Patrice", verkent Zap Mama's frontvrouw
Marie Daulne onontdekte zangregisters en de Nederlandse zangeres Trijntje Oosterhuis
is "de levenslust zelve " op de partyfunk track "Hifi". The Wizards
flirten ook met hardrock en metal op de "Buttgrabba" openingstrack. En de "versterkte
beton"-grooves van "Sunnycruisers" en "Phaser" verschroeit je oren."
In 1997 gaan ze opnieuw uitgebreid op tournée. In 1998 duiken ze opnieuw
in de studio en treden bij gelegenheid op op de zomerfestivals (bvb. Jazz Bilzen
Revival).
In 1999 verschijnt er eerst een grappige zomersingle "Big Red Balloon",
en in september "Almost .. Bikini". Dit blijkt hun meest poppy
plaat tot nog toe, met knappe songs, grappige solo's, melige teksten en meer gecontroleerde
gekte.
In december 2000 volgde echter minder prettig nieuws : de groep houdt ermee
op. Er zal nog een kleine clubtour volgen in maart, april en mei van 2001, maar
dan zullen de Wizards of Ooze ophouden te bestaan ...
"We hadden met onszelf afgesproken dat we deze beslissing zouden nemen
als de derde cd ons niet in een comfortabelere positie zou plaatsen. Toen die
cd, Almost... bikini, niet de verhoopte verkoopcijfers haalde en de Duitse platenfirma
van de Wizards bovendien over de kop ging, was voor de groep de maat vol."
zie Wim Tops aan de Gazet van Antwerpen.
Wel werd meteen duidelijk dat het einde van de Wizards of Ooze niet noodzakelijk
het einde van de samenwerking in de tandem Tops-Revalk zal betekenen, vermits
ze al aankondigden opnieuw in de home-studio te zitten knutselen, en het resultaat
daarvan zou "Opnieuw weirde shit" zijn.
De vaarwel-tour start op 3 maart in Merelbeke, gaat dan naar Kortrijk (De Kreun,
April 12), Turnhout (Wollewei, April 19), Ieper (JOC, April 21), Leuven (Stuc,
April 25), Gent (Vooruit-café, April 26), Hasselt (Muziek-o-droom, April
27), Brussel (AB-club on May 3rd) en eindigt in Antwerpen Antwerp (Monty, May
6th).
Leden (op "The Dipster") :
- Wim Tops : Fender Rhodes, clavinet, Moog, zang
- Peter Revalk : Hammond, guitar, Wurlitzer, synths, zang
- Hugo Bogaerts : saxofoon, fluit
- Luk Van Tilborgh : trompet, trombone, vibes
- Bruno Meeus : drums
- Luk Michiels : bas
Koop CD's van deze groep
bij
Platen (Wizards of Ooze) :
- Big mama (Maxi, 1993)
- Gravitude (Maxi, 1994)
- The Dipster (CD or 2LP, Backbone Records, 1994)
- Bambee (CD, Backbone Records, 1996)
- Almost ... Bikini (CD, Backbone Records / CNR, 1999)
Platen (Vibes Ahead Alliance) :
- The Bone (Maxi - EMI, 1992)
- Psychovibes (Maxi - Vba, 1993)
Het Belgisch Pop & Rock Archief was tot begin 2002 in handen van Dirk
Houbrechts. Om persoonlijke redenen (lees
hier waarom) stopte hij met deze website. Het archief is nu toevertrouwd
aan het Muziekcentrum Vlaanderen (www.muziekcentrum.be),
het steunpunt voor de professionele muzieksector. Contact: webmaster@muziekcentrum.be
of per post naar Muziekcentrum Vlaanderen, Steenstraat 25, 1000 Brussel.
Opgepast : Deze site betaalt auteursrechten, en is opgebouwd en onderhouden
conform de toelatingsvoorwaarden overeengekomen met de Belgische auteursrechtenvereniging
SABAM. Consultatie
van deze website is gratis, met uitsluiting van het downloaden, reproduceren of
verdere openbare medeling van de onderdelen van de site. Copieer a.u.b. niet,
link!